Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri
Comunicate de presă

1 an de „Roam like at home”

15.06.2018

„Astăzi se împlinește un an de când a intrat în vigoare ”Roaming-ul ca acasă”. Iar românii au simțit din plin beneficiile aplicării acestui regulament. În 2017, utilizarea serviciilor de roaming a înregistrat creșteri exponențiale. Traficul de apeluri efectuate s-a triplat (de la 0,5 miliarde minute în 2016 la 1,5 miliarde în 2017), cel de apeluri primite a crescut cu +81% (până la 2 miliarde minute), iar traficul de date a crescut de 6 ori, ajungând la 5.811 TB în 2017”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.


Cum se tarifează consumul în roaming în UE/SEE

Dacă este activat serviciul de roaming, principiul de bază al „Roam like at home” prevede că toate resursele naţionale incluse în planul tarifar (inclusiv extraopţiuni sau bonusuri) devin disponibile şi în roaming în UE/SEE (statele membre UE, plus Norvegia, Islanda și Lichtenstein).

Atenție! „Roam like at home” se aplică numai pentru călătorii ocazionale în afara țării de unde a fost achiziționat serviciul de comunicații

1.    Apelurile și SMS-urile:

Începând cu data de 15 iunie 2017, în limitele unei utilizări rezonabile, apelurile (minutele) efectuate și SMS-urile trimise în roaming, către orice destinație din UE/SEE (inclusiv către orice număr de telefon din România) se scad, până la epuizarea lor, din minutele și SMS-urile naționale incluse, după care se aplică tarifele din România, pentru traficul în afara propriei rețele. Apelurile și SMS-urile primite în roaming în UE/SEE sunt gratuite.   

2.    Internet - datele (MB/GB):

În cazul celor mai multe planuri tarifare cu date oferite în România – planurile tarifare cu date (cvasi)nelimitate –, furnizorii pot stabili o limită de date (MB/GB) de consum în roaming în UE/SEE în condiții identice celor de la nivel național (scădere din resursele de date incluse sau aplicarea tarifului de date din România, în funcție de datele disponibile). După depășirea acestei limite de consum se aplică o suprataxă. Suprataxa se poate adăuga la tariful de date din România, dacă nu mai există date disponibile, fără ca suma rezultată astfel să poată depăși 0,2 Euro/MB. Valoarea suprataxei nu poate depăși, pentru perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2018, 6 Euro/GB (0,006 Euro/MB), fără TVA. Această suprataxă va scădea anual până în 2022.  

Află mai multe detalii despre cum este tarifat consumul de date în roaming aici.  

Mai multe detalii despre modalitatea de aplicare a limitelor de utilizare rezonabilă a datelor în roaming (UE/SEE), inclusiv modele de calcul, sunt disponibile pe pagina de internet a ANCOM, aici.

Calculator limită date „Roam like at home”: aplicație ANCOM

Pentru a ușura estimarea limitei de utilizare rezonabilă a datelor pe care utilizatorii le pot consuma în roaming în UE/SEE, ANCOM a dezvoltat o aplicație tip widget, accesibilă aici.

Aplicația oferă rezultate relevante pentru toți utilizatorii de planuri tarifare cu acces la roaming, cu excepţia celor ai RCS&RDS S.A., operator autorizat să aplice suprataxe de roaming de la prima unitate de consum.

Politica de utilizare rezonabilă

Orice furnizor poate stabili anumite condiții de utilizare a serviciului de roaming în UE/SEE (politică de utilizare rezonabilă) pentru a preveni folosirea abuzivă sau anormală a acestui serviciu în alte scopuri decât pentru călătorii ocazionale în afara României, de exemplu în scopul de a preveni roaming-ul permanent în UE/SEE.

După depășirea limitelor de utilizare rezonabilă a serviciului de roaming în SEE, furnizorul poate percepe clientului anumite suprataxe dacă:

  • solicită clienților o dovadă privind reședința obișnuită sau existența unor legături stabile cu România și aceștia nu dau curs solicitării;
  • monitorizează consumul de servicii mobile (apeluri, SMS-uri și date) și prezența (conectarea la rețea) la nivel național, respectiv în roaming în SEE, pe o perioadă de 4 luni și constată un consum preponderent în roaming;
  • serviciile sunt utilizate preponderent sau exclusiv în roaming, deși anterior s-a înregistrat o perioadă îndelungată de inactivitate.

Politica de utilizare rezonabilă definită de orice furnizor trebuie să respecte anumite limite prevăzute de reglementările adoptate la nivelul Uniunii Europene. Află mai multe detalii aici.  

Ce, cum şi unde reclami?

Dacă ai o nemulțumire în legătură cu serviciului de „Roam like at home” trebuie să te adresezi mai întâi furnizorului de la care ai achiziționat planul tarifar. Dacă furnizorul nu a rezolvat aspectul sesizat de tine poți sesiza ANCOM, urmând pașii descriși aici.