Media

ANCOM a adoptat o serie de decizii privind piața serviciilor poștale

13.04.2017
 
 
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare īn Comunicații (ANCOM) a dezbătut și adoptat īn cadrul Consiliului Consultativ, din data de 12 aprilie 2017, mai multe decizii care privesc piața serviciilor poștale. Astfel, au fost adoptate decizia privind cererea de compensare a costului net aferent furnizării serviciilor poștale din sfera serviciului universal īn anul 2015, decizia privind regimul de autorizare generală pentru furnizarea serviciilor poștale, decizia cu privire la raportarea unor date statistice de către furnizorii de servicii poștale și Strategia de reglementare īn domeniul serviciilor poştale pentru perioada 2017-2020.
 

Costul net aferent furnizării serviciului universal poștal īn anul 2015

 

Īn urma analizei cererii de compensare transmise ANCOM de către Compania Națională Poșta Romānă S.A. (CNPR), ANCOM a verificat și a ajustat, după caz, valoarea costului net al furnizării serviciilor incluse īn sfera serviciului universal calculat īn anul 2015 de către CNPR, iar apoi a analizat caracterul de sarcină injustă al costului net ajustat aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal poștal īn anul 2015 de către CNPR. Conform prevederilor legale, costul net reprezintă o sarcină injustă dacă sunt īndeplinite īn mod cumulativ două condiții legate de nivelul rentabilității capitalului mediu angajat și de pragul de materialitate īn funcție de veniturile īnregistrate din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.
Analiza ANCOM a arătat că primul criteriu este īndeplinit, avānd īn vedere că rentabilitatea capitalului mediu angajat pe segmentul serviciului universal se află sub valoarea costului mediu ponderat al capitalului stabilit de ANCOM pentru anul 2015 la 13,10%, pe cānd cel de-al doilea criteriu nu este īndeplinit, avānd īn vedere că valoarea costului net nu depășește pragul de materialitate de 3% din valoarea veniturilor īnregistrate de furnizorul desemnat de serviciu universal din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.
Īn urma analizei ANCOM, costul net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal īn anul 2015 nu constituie o sarcină injustă pentru CNPR și nu este necesară compensarea acestuia. Decizia este adoptată și va fi comunicată CNPR.
 
Decizia privind regimul de autorizare generală
Noul regim de autorizare generală pentru furnizarea serviciilor poștale urmărește transpunerea cāt mai fidelă a ultimelor modificări și completări ale actualului cadru legal primar și totodată, ca urmare a evoluțiilor intervenite pe piața serviciilor poştale, o adaptare a legislaţiei secundare īn materie la noile tendinţe inovative din domeniu. ANCOM a urmărit totodată și creșterea gradului de transparenţă de pe piața serviciilor poștale, īnglobānd īn acest act normativ obligaţiile furnizorilor de servicii poştale īn ceea ce privește punerea la dispoziția utilizatorilor a informaţiilor relevante.
Ca urmare a revizuirii regimului de autorizare generală, furnizorilor de servicii poștale le revine obligația de a transmite ANCOM, pānă la data de 31 octombrie 2017, condițiile generale privind furnizarea serviciilor poștale, actualizate īn conformitate cu dispozițiile legale din acest act normativ.
Decizia aprobată īn cadrul acestei ședințe se va transmite spre publicare īn Monitorul Oficial al Romāniei şi va intra īn vigoare la 3 zile de la publicare.
 
Decizia cu privire la raportarea indicatorilor statistici
Avānd īn vedere că īn legislația primară au fost definite noi tipuri de trimiteri poștale, furnizorii de servicii poștale vor avea obligația de a raporta, īn plus față de reglementarea actuală, și traficul și veniturile realizate din procesarea acestora: trimiteri de corespondență īn număr mare, colete poștale īn număr mare și imprimate īn număr mare, pachete mici, respectiv pachete mici īn număr mare, precum și sacii M. Ținānd cont de evoluția tehnologică și de soluțiile inovative prin care mulți furnizori de servicii au īnceput să asigure colectarea și livrarea trimiterilor poștale, este propus un nou indicator statistic privind sistemele automate de tip self-service, care va fi raportat īn cadrul indicatorilor privind punctele de acces/contact nedeservite de personal, īncepānd cu anul 2018, pentru perioada de referință 1 ianuarie - 31 decembrie 2017.
Aceste date statistice vor fi raportate anual, pānă la data de 15 martie cel tārziu, pentru anul anterior.
Concomitent, prin noua decizie s-a instituit și obligația de raportare a unor noi indicatori, aceștia vizānd traficul de trimiteri poștale (prelucrate īn nume propriu și pe seama unui alt furnizor de servicii poștale) și veniturile provenind din furnizarea fiecărui serviciu inclus sau nu īn sfera serviciului universal. Raportarea acestor indicatori se va face anual pānă la data de 15 iulie, pentru aceeași dată de referință reprezentată de anul calendaristic anterior.
Toate datele statistice vor fi transmise exclusiv prin mijloace electronice, prin intermediul unei aplicaţii informatice disponibile online aici, utilizānd semnătura electronică certificată. Netransmiterea datelor statistice poate fi sancționată cu sume cuprinse īntre 100 și 15.000 lei pentru fiecare zi de īntārziere.
Decizia se va publica īn Monitorul Oficial al Romāniei și va intra īn vigoare la data de 1 mai 2017.
 
Strategia de reglementare īn domeniul serviciilor poştale pentru perioada 2017-2020
Strategia este structurată pe următoarele direcţii de acţiune: promovarea intereselor utilizatorilor de servicii poştale, asigurarea dreptului de acces la serviciul universal, promovarea concurenţei și īncurajarea investiţiilor şi promovarea inovaţiei. Pentru a atinge obiectivele propuse, ANCOM va continua să monitorizeze condițiile de furnizare a serviciilor poștale și calitatea acestora, să informeze utilizatorii cu privire la drepturile lor īn relația cu furnizorii de servicii poștale și să analizeze īn ce măsură serviciile poștale disponibile pe piață asigură satisfacerea necesităților specifice ale utilizatorilor cu nevoi speciale. Activitatea de reglementare a serviciilor poștale a Autorității este armonizată cu direcțiile de acțiune și cu obiectivele strategice de reglementare stabilite īn funcție de evoluția pieței și de reglementările de la nivel comunitar.
Strategia astfel adoptată va fi publicată pe pagina de internet a Autorității.