Comunicate de presă

Accesul la servicii mobile în banda larga

20.10.2009

 

 

Dividendul digital, adica spectrul eliberat prin tranzitia la televiziunea digitala, si felul în care acesta va fi pus la dispozitia industriei, au fost principalele teme dezbatute astazi în cadrul sesiunii pe tema Mobile Broadband Wireless Access,  organizata de ANCOM în cadrul celei de-a XVIII-a editii a Global Forum 2009, unul dintre cele mai renumite forumuri de IT&C din lume, care s-a desfasurat în aceste zile la Bucuresti.

În cadrul Sesiunii 7, care a fost moderata de catre Catalin Marinescu, Presedintele Autoritatii, au fost invitati experti din domeniul comunicatiilor din mai multe tari, care au expus punctele de vedere ale reglementatorilor, operatorilor si producatorilor din industrie. Acestia au dezbatut impactul si beneficiile retelelor si tehnologiilor de acces în banda larga prin mijloace wireless asupra sectorului comunicatiilor electronice – administrarea spectrului radio pentru a stimula dezvoltarea broadband, solutii pentru zone izolate, dezvoltarea retelelor, tehnologii de ultima ora, dividendul digital, precum si impactul reglementarii asupra serviciilor mobile de banda larga.

 

Accesul la serviciile mobile de banda larga este una dintre prioritatile la nivel european, desi, pe lânga acoperirea geografica, exista si alte bariere în calea dezvoltarii broadbandului: costurile ridicate ale echipamentelor, nivelul de educatie, capacitatea de a utiliza calculatorul, potrivit reprezentantului Comisiei Europene, Ruprecht Niepold, Consilier, DG INFSO. În perioada 2010-2013 Comisia Europeana are ca scop acoperirea 100% prin internet de mare viteza pentru cetatenii europeni, masura prevazuta în Planul European de Recuperare Economica. Astfel, pentru zonele izolate sau mai putin populate în care lipseste infrastructura, investitiile pot creste potentialul de productivitate si numarul de locuri de munca al economiei locale.

 

Acoperirea actuala cu servicii de acces la internet în banda larga la nivelul Uniunii Europene este considerata în acest moment drept una acceptabila, dar fragmentarea persista, penetrarea în statele membre cunoscând diferente importante. În ianuarie 2009, rata de penetrare a conexiunilor fixe broadband la nivelul Uniunii Europene era de 22,9%. În România, conform datelor Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare în Comunicatii , conexiunile broadband la puncte mobile active au înregistrat o crestere importanta în primul semestru al 2009, de 58%, ajungând la valoarea de 2,4 milioane, fata de 1,5 milioane la sfârsitul anului 2008.

 

Finn Petersen, Director General Adjunct al Agentiei Nationale de IT si Telecomunicatii din Danemarca, a adus în discutie exemplul serviciilor broadband din Danemarca, unde acestea sunt considerate un element cheie pentru comunicatii, conectivitate si societatea informationala. Danemarca a fost unul dintre primele state europene care au implementat politici de broadband, astfel ca aceste servicii sunt astazi disponibile pentru 99% din populatia tarii, Danemarca având si cea mai mare rata de penetrare la nivel mondial pentru broadband, 37,1%. Succesul din Danemarca a fost construit pe stimularea concurentei bazate pe infrastructura si servicii, iar statul a investit doar în servicii de guvernare electronica si educare a cetatenilor.

Producatorii de echipamente prezenti, Pablo Brito, Director Adjunct, EU Wireless Marketing, Huawei, Germania, Christoph Legutko, Manager standarde wireless si reglementari, Intel si Mats Nilsson, Vice-Presedinte si Seful Oficiului European de Afaceri, Ericsson, au aratat ca în viitor conexiunile mobile broadband le vor depasi pe cele fixe, estimarile fiind ca, pâna în anul 2013, 80% dintre conexiuni vor fi mobile, iar pâna în anul 2020 vor exista peste 50 de miliarde de dispozitive conectate la internet. Reprezentantii producatorilor au prezentat diverse tehnologii capabile sa ofere acces la internet wireless de mare viteza, dar au subliniat ca este foarte important ca alocarea spectrului sa se faca în conditii de neutralitate tehnologica.

În sectiunea dedicata operatorilor, reprezentantii industriei din România, Costas Kapetanopoulos, Director Marketing & Communication, Cosmote România, Dorin Odiatiu, Director Marketing, Orange România, Ovidiu Ghiman, Director de strategie & Business Development Officer, Romtelecom si Mihail Tarniceanu, Associate Director Regulatory Affairs la Vodafone România, au adus în discutie principalele provocari cu care s-au întâlnit, de la infrastructura la alocarea spectrului si necesitatea alocarii de fonduri publice pentru atingerea comunitatilor izolate, precum si alocarea dividendului digital.

 

Detalii de la Sesiunea 7 moderata de ANCOM pot fi accesate aici.