Comunicate de presă

Operatorii telecom trebuie să īși facă ofertele mai transparente

25.06.2015

Conform datelor disponibile pe veritel.ro, comparatorul de oferte telecom dezvoltat de ANCOM, cei interesați să achiziționeze servicii de telefonie, internet sau pachete ce includ astfel de servicii īn Romānia au de ales īn acest moment din peste 300.000 de oferte ale operatorilor telecom. Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare īn Comunicaţii (ANCOM) vine īn sprijinul utilizatorilor și impune īn sarcina furnizorilor noi obligații de informare cu privire la propriile oferte, care vor intra īn vigoare īncepānd cu 27 iunie 2015. Īn Romānia sunt utilizate aproape 23 de milioane de cartele SIM de telefonie mobilă și peste 16 milioane de conexiuni la internet de bandă largă, īn timp ce aproape 7 milioane de gospodării au acces la servicii de retransmisie TV contra cost, potrivit celor mai recente date statistice publicate de ANCOM (Infografice aici).
Noua decizie ANCOM nr. 158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali stabilește categoriile de informații pe care furnizorii trebuie să le aducă la cunoștința utilizatorilor și extinde obligațiile de informare și la furnizorii de servicii de internet și retransmisie TV, pe lāngă furnizorii de telefonie, care aveau asemenea obligații īncă din anul 2009. Decizia ANCOM urmărește să permită utilizatorilor să facă alegeri bine informate, īn cunoștință de cauză și să aleagă ofertele cele mai potrivite pentru nevoile de comunicare ale fiecăruia. Profilul unui utilizator mediu de telefonie mobilă din Romānia, conform datelor statistice ANCOM utilizate de veritel.ro, arată că acesta folosește lunar 155 MB pentru traficul de internet mobil, trimite 72 de SMS-uri naționale (dintre care 64 īn rețeaua proprie și 8 īn afara rețelei) și sună īn medie 202 minute īn rețea (din care 201 către mobil și 1 către fix) și 47 de minute īn afara rețelei (din care 40 către mobil și 7 către fix).Utilizatorul mediu de telefonie fixă sună lunar 45 de minute īn rețea și 32 de minute īn afara rețelei.
Conform noilor prevederi legale, nu doar furnizorii de servicii de telefonie, ci și cei de internet și retransmisie TV vor trebui să publice pe pagina proprie de internet și să comunice utilizatorilor, īnainte de īncheierea contractului, anumite informații referitoare, de exemplu, la: tarifele aplicabile planului tarifar, serviciile incluse īn planul tarifar respectiv și resursele acordate, modul īn care acestea pot fi utilizate, termenul maxim și condițiile de instalare a serviciilor, durata contractului și condițiile de īncetare a acestuia, informații despre orice limitări, blocări sau praguri ce pot fi aplicate de furnizor. Īn plus, furnizorii de servicii de acces la internet vor preciza valoarea maximă a vitezei de download și de upload, precum și valoarea vitezei minime garantate, dacă aceasta există (iar īn cazul īn care nu există o viteză minimă garantată se va preciza acest lucru).
Totodată, informațiile existente īn prezent pe site-urile operatorilor telecom privind acoperirea vor fi clarificate sau suplimentate, astfel īncāt să fie indicată acoperirea geografică de tip outdoor a serviciilor de comunicații electronice pe care aceștia le furnizează, cu precizarea localităților unde există acoperire și a tehnologiilor prin care se furnizează serviciile (de exemplu, īn cazul telefoniei mobile, 2G, 3G etc).
Īn plus, furnizorii de servicii de comunicații electronice trebuie să afișeze pe pagina principală a site-ului propriu un link direct, ușor vizibil și cu o denumire sugestivă, către contractul cadru și condițiile de furnizare a serviciilor prin intermediul cartelelor preplătite, dar și să păstreze online o arhivă cu contractele cadru și cu planurile tarifare care nu mai sunt īn vigoare, dar care sunt īncă utilizate de abonați.
Decizia ANCOM nr. 158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali intră īn vigoare la data de 27 iunie 2015 și abrogă Decizia ANCOM nr. 77/2009. Noua decizie ANCOM vine ca urmare a modificărilor legislative intervenite la nivel european și național după adoptarea de către Autoritate a Deciziei nr. 77/2009, īn vigoare pānă la 27 iunie 2015, dar și pe fondul sesizărilor primite din partea utilizatorilor finali și a evoluțiilor firești intervenite pe piață, care fac ca anumite prevederi din Decizia nr. 77/2009 să nu mai fie de actualitate sau suficiente.
Mai multe detalii despre serviciile de telefonie, internet și televiziune se găsesc īn InfoCentrul ANCOM, aici.