Comunicate de presă

10 ani de reglementare a pieţei comunicaţiilor electronice

06.11.2012

 
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a prezentat astăzi în cadrul conferinţei internaţionale „Înapoi la viitor: următorii 10 ani în piaţa de comunicaţii” principalele efecte ale activităţii de reglementare asupra dezvoltării pieţei de comunicaţii electronice din România la 10 ani de la prima decizie de reglementare emisă de Autoritate.
Utilizatorii români plătesc astăzi unul dintre cele mai mici tarife din Uniunea Europeană la telefonia mobilă, 2,2 eurocenţi pe minut, de 7 ori mai puţin decât în 2003. Acest lucru arată care este efectul reglementării adecvate asupra dezvoltării unei pieţe şi a unei societăţi, în general. De-a lungul acestor 10 ani, reglementarea a redus tarifele de terminare a apelurilor la puncte mobile cu aproape 70% de la 9,72 eurocenţi în 2003, la 3,07 eurocenţi în 2012, consumul mediu crescând exponenţial cu 269% în aceşti 10 ani. Acest lucru a stimulat concurenţa, a stimulat investiţiile operatorilor în reţele şi a funcţionat în beneficiul utilizatorilor”, a declarat preşedintele ANCOM Cătălin MARINESCU în deschiderea evenimentului.
Documentul prezentat de ANCOM arată că piaţa comunicaţiilor electronice din România este astăzi una dintre cele mai competitive pieţe de comunicaţii la nivelul Uniunii Europene, utilizatorii români beneficiind de tarife mici, servicii de calitate şi rate de penetrare în creştere. Raportul marchează cele mai importante evoluţii ale pieţei în aceşti ani, dar şi cele mai importante acţiuni de reglementare, subliniind faptul că în aceşti 10 ani Autoritatea a acţionat sistematic şi consecvent pentru promovarea concurenţei, maximizarea beneficiilor utilizatorilor şi stimularea investiţiilor eficiente în infrastructuri, prin mai multe cicluri de analize de piaţă şi de remediere a problemelor concurenţiale identificate, prin reglementarea tarifelor unor servicii cheie pentru funcţionarea competitivă a pieţelor, desemnarea furnizorilor de serviciu universal, precum şi printr-o serie de intervenţii simetrice, cum ar fi implementarea portabilităţii numerelor, închiderea planului naţional de numerotaţie, adoptarea de măsuri dedicate informării şi protejării intereselor utilizatorilor finali.
Telefonia mobilă s-a răspândit rapid în România şi a avut creşteri spectaculoase, atât în ceea ce priveşte numărul de utilizatori, care a înregistrat o creştere cu 257% din 2003 până în 2011, cât şi în ceea ce priveşte traficul de voce mediu lunar realizat de un utilizator, care a crescut de la 56 minute în 2003 la 205 minute în 2011.
Deşi numărul de linii de telefonie fixă a crescut cu 7% între 2003-2011, traficul total de voce a scăzut cu 32%, datorită scăderii traficului către reţele fixe, ceea ce a condus la scăderea traficului de voce realizat în medie lunar de la o linie de telefonie fixă la 106 minute în 2011, comparativ cu 170 minute efectuate în medie lunar în 2003.
Implementarea portabilităţii numerelor în 2008 a contribuit la creşterea libertăţii de alegere a utilizatorilor finali, până în prezent fiind portate peste 580 de mii de numere de telefonie mobilă şi peste 280 de mii de numere de telefonie fixă.
Serviciile de acces la internet au cunoscut o creştere continuă în aceşti 10 ani, numărul conexiunilor (fixe sau mobile) ajungând la 10,8 milioane la sfârşitul lui 2011, de la 0,2 milioane în 2003.
În ceea ce priveşte internetul fix, România ocupa la începutul anului 2012 primul loc în Europa în ceea ce priveşte ponderea conexiunilor foarte rapide, de cel puţin 30 Mbps, aceasta fiind de aproximativ 45% din totalul conexiunilor fixe (3,3 milioane).
Introducerea noilor tehnologii a modificat structura conexiunilor active de acces mobil la internet, în 2011 peste 3 milioane conexiuni fiind realizate prin 3G, 3G+, EV-DO. În prezent, cea mai ridicată viteză disponibilă pentru accesul mobil la internet este de 43,2 Mbps, în timp ce în anul 2003 cea mai avansată tehnologie mobilă era CDMA, având o viteză maximă de 153 kbps.
Numărul total de abonaţi la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale s-a dublat în această perioadă, de la 2,7 milioane abonaţi în 2003 la 5,7 milioane abonaţi la sfârşitul lui 2011, în special pe fondul apariţiei tehnologiei DTH (care a atras 2,1 milioane abonaţi până la 31 decembrie 2011, cu preponderenţă din mediul rural, unde dezvoltarea reţelelor de cablu este mai costisitoare).
 
Tot astăzi, Autoritatea a lansat şi o aplicaţie care permite utilizatorului să introducă date despre actualul nivel al consumului său de servicii de telefonie mobilă, returnându-i costul la care ar fi achiziţionat aceleaşi servicii în urmă cu 10 ani. Aplicaţia poate fi accesată aici şi poate fi preluată pe alte site-uri prin inserarea unui cod disponibil aici.
Mai multe detalii despre conferinţă pot fi accesate pe pagina de internet dedicată, iar documentul „10 ani de reglementare a sectorului comunicaţiilor electronice din România” poate fi consultat aici.