Media

ANCOM a decis extinderea sistemelor de prioritizare a apelurilor catre 112

 

 

09.07.2009

 

ANCOM a finalizat analiza modului în care furnizorii de servicii de telefonie au implementat masurile necesare pentru tratarea cu prioritate a apelurilor catre serviciul de urgenta 112 si a transmis Ministerului Comunicatiilor un set de recomandari pentru tratarea congestiilor care se produc în retelele de telefonie în situatii de urgenta.

Investigatia ANCOM a vizat identificarea si evaluarea mecanismelor de prioritizare a apelurilor de urgenta catre 112 implementate în retelele proprii de catre Cosmote, Orange, RCS&RDS, Romtelecom, Telemobil, UPC si Vodafone, operatori care deservesc peste 99% din totalul utilizatorilor de servicii de telefonie din România. Investigatia s-a concentrat asupra functionarii retelelor în perioada imediat urmatoare cutremurului din 25 aprilie, când numarul de apeluri transmise catre 112 a crescut cu 50% în intervalul de o ora dupa producerea cutremurului fata de intervalul de o ora anterior.

Pe parcursul investigatiei, specialistii ANCOM au verificat existenta si functionarea mecanismelor de prioritizare aferente fiecarui segment relevant de retea: interfata radio de acces – exclusiv pentru retelele publice mobile de telefonie, reteaua interna de comutatie si transport, legaturile de interconectare aferente transferului apelurilor catre reteaua operata de Romtelecom respectiv, în cazul Romtelecom, catre Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU).

În urma investigatiei a rezultat faptul ca operatorii aveau implementate, la data cutremurului, diverse mecanisme si proceduri menite sa optimizeze tratarea apelurilor catre serviciul de urgenta 112. Astfel, operatorii au implementate masuri pentru simplificarea logicii de tratare a apelurilor de urgenta în vederea optimizarii timpului de tratare, masuri pentru tratarea cu prioritate a apelurilor catre 112 fata de apelurile obisnuite în ceea ce priveste alocarea de resurse si masuri pentru rezervarea unor resurse pentru apelurile de urgenta.

Investigatiile au aratat ca numarul si eficienta mecanismelor implementate variaza de la un furnizor la altul, în functie de tipul retelei si de echipamentele utilizate, dar si faptul ca aceste mecanisme nu pot solutiona complet problema apelurilor nefinalizate în situatii de congestie a retelei cauzate de cresteri masive si bruste a numarului de apeluri.

„Pentru a trata mai eficient în viitor congestii precum cea din seara zilei de 25 aprilie am solicitat introducerea de catre toti operatorii a unor proceduri de prioritizare suplimentare, care însa ar trebui aplicate numai în situatii de urgenta”, a declarat presedintele ANCOM, Catalin Marinescu. „Respectam în acest fel principiul proportionalitatii si evitam cresterea disproportionata a costurilor pentru operatori, costuri care s-ar reflecta în facturile utilizatorilor finali,” a completat presedintele ANCOM.

ANCOM va monitoriza modul în care operatorii de retele si servicii de comunicatii asigura transmiterea în mod neîntrerupt, cu prioritate, catre SNUAU a apelurilor catre serviciul de urgenta 112. Procedura de monitorizare prevede ca operatorii vor furniza catre Autoritate un raport periodic privind traficul catre 112, care va cuprinde valorile datelor de trafic citite în ziua si ora de trafic maxim stabilite de ANCOM, în functie de structura de trafic din ultimul an specifica fiecarei retele. Pe baza acestor informatii se va putea calcula gradul de serviciu acceptat, precum si ponderea apelurilor spre 112 din totalul de trafic si ANCOM va putea solicita ajustari ale parametrilor de functionare ai mecanismelor de prioritizare.

ANCOM a transmis Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale rezultatele analizei si propunerile sale, inclusiv propunerea de modificare a prevederilor legale în vigoare, astfel încât legea sa diferentieze între procedurile aplicabile în cazul rutarii apelurilor catre serviciul de urgenta 112 în situatii de functionare normala a retelei si cazurile care pot fi considerate de urgenta, adica pot determina cresteri neasteptate si anormale ale volumului de trafic prelucrat, inclusiv trafic catre 112, în perioade scurte de timp. Aceste cazuri trebuie clar definite, eventual în functie de gravitate, iar procedurile aplicabile trebuie sa fie corespunzatoare cazului identificat si declansate atunci când situatia de urgenta se produce.

 „Nu în ultimul rând, ne propunem ca împreuna cu operatorii de telefonie sa lansam o campanie de educare a publicului cu privire la comportamentul pe care ar trebui sa îl aiba utilizatorii de servicii de comunicatii în situatii de urgenta. Este important ca toata lumea sa înteleaga faptul ca în momentele imediat urmatoare producerii unei catastrofe este necesar sa îsi limiteze convorbirile la cele strict necesare. Unele telefoane pot astepta, dar un apel la 112 trebuie sa ajunga imediat la destinatie” a mai adaugat presedintele ANCOM.