Comunicate de presă

Abonamentul de telefonie, internet sau televiziune - cānd platim penalitați de reziliere

29.09.2016

 

 Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare īn Comunicatii (ANCOM) le amintește utilizatorilor care dețin abonamente de telefonie, internet sau televiziune ca rezilierea contractului īnainte de expirarea perioadei minime prevazute de acesta va implica, de regula, plata unor penalitați.

Penalitați pentru rezilierea anticipata
Utilizatorii care doresc rezilierea contractului prin care sunt abonați la servicii de comunicații electronice (telefonie, internet, televiziune) trebuie sa verifice daca a expirat perioada minima a contractului (de regula, 12 sau 24 de luni), iar, īn caz contrar, care sunt sumele pe care ar trebui sa le plateasca pentru īncetarea contractului īnainte de expirarea acestei perioade.
Acest lucru este valabil și pentru persoanele care doresc sa-și porteze numarul de telefon, avānd īn vedere ca prin depunerea unei cereri de portare, acestea solicita automat și īncetarea contractului de telefonie (fixa sau mobila) pe care īl au cu furnizorul din rețeaua caruia vor sa plece.
Sumele percepute pentru rezilierea anticipata sau modul de calcul al acestora trebuie sa fie specificate īn contract, alaturi de perioada contractuala minima și de alte condiții de īncetare a contractului.
Stabilirea prin contract a unor penalitați pe care utilizatorii trebuie sa le plateasca īn cazul īn care doresc rezilierea contractelor īnainte de expirarea perioadei minime contractuale nu este interzisa,  īnsa modalitatea īn care penalitațile sunt fixate de furnizori este reglementata de legislația generala din domeniul protecției consumatorilor. Conform acestor prevederi legale, este abuziva impunerea prin contract a unei sume fixe care trebuie platita de utilizator īn cazul denunțarii unilaterale a contractului de catre acesta. Mai multe detalii aici.   
Ce, cum și unde reclami
Īn masura īn care considera ca penalitațile de reziliere anticipata prevazute īn contract sunt abuzive, utilizatorii se pot adresa Autoritații Nationale pentru Protectia Consumatorilor(ANPC). Aceasta instituție poate constata existența unor clauze abuzive, iar instanța de judecata poate dispune  modificarea contractelor aflate īn curs de executaresau eliminarea acelor clauze din contractele preformulate, pe baza carora sunt īncheiate contracte noi cu utilizatorii finali.
Utilizatorii pot sesiza ANCOM īn situatiile īn care contractul de servicii de comunicații electronice nu contine nicio precizare referitoare la durata acestuia sau īn cazul īn care furnizorul percepe penalitați pentru rezilierea anticipata a contractului deși acestea nu au fost incluse īn contract, urmānd pasii din sectiunea Sesizeaza ANCOM

 

Īn cazul contractelor īncheiate cu persoane fizice īn calitate de utilizatori finali, ANCOM poate, de asemenea, sancționa furnizorii daca perioada minima contractuala este mai mare de 24 de luni sau daca aceștia nu ofera posibilitatea de a īncheia contracte și pe o perioada de cel mult 12 luni. Pentru informații suplimentare, cei interesați pot accesa InfoCentrul din pagina de internet a Autoritatii, www.ancom.org.ro, subsectiunea Contractul pe īntelesul tau.