Media

ANCOM desemnează Compania Naţională Poşta Romānă ca furnizor de serviciu universal īn domeniul serviciilor poştale

20.12.2013
 
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare īn Comunicaţii a adoptat astăzi īn cadrul Consiliului Consultativ decizia de desemnare din oficiu a Companiei Naţionale Poşta Romānă S.A. (CNPR) ca furnizor de serviciu universal īn domeniul serviciilor poştale pentru perioada 1 ianuarie 2014 – 31 decembrie 2018, pentru furnizarea tuturor serviciilor poştale incluse in sfera serviciului universal.
Īn calitate de furnizor de serviciu universal, CNPR va avea obligaţia de a furniza aceste servicii pe īntreg teritoriul Romāniei, inclusiv īn zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scăzută a populaţiei, acolo unde numărul redus al trimiterilor poştale colectate sau distribuite nu justifică prezenţa unui furnizor de servicii poştale pe principii comerciale.
Totodată, CNPR va avea obligaţia de a asigura, īn fiecare localitate de pe teritoriul Romāniei, cel puţin o colectare de la fiecare punct de acces şi cel puţin o livrare la fiecare adresă indicată, īn fiecare zi lucrătoare, minim 5 zile pe săptămānă, mai puţin īn localităţile situate īn cazuri şi condiţii geografice excepţionale, unde frecvenţa de livrare stabilită de ANCOM este mai redusă. Īn plus, CNPR va asigura accesul persoanelor cu dizabilităţi la serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligaţia să le presteze īn condiţii echivalente celor de care beneficiază ceilalţi utilizatori.
Tarifele practicate de CNPR pentru prestarea serviciilor poştale din sfera serviciului universal trebuie să fie accesibile, uniforme, transparente, nediscriminatorii şi fundamentate īn funcţie de costuri, avāndu-se īn vedere eficienţa economică, asigurarea dreptului de acces la serviciul universal, precum şi dezvoltarea reţelei poştale publice.
Īn eventualitatea īn care se dovedeşte că furnizarea acestor servicii reprezintă o sarcină injustă pentru CNPR, ANCOM poate decide compensarea costului net aferent eventualelor pierderi īnregistrate ca urmare a prestării acestor servicii, compensarea putāndu-se realiza doar la cererea CNPR şi fiind finanţată prin intermediul unui fond de serviciu universal administrat de ANCOM. De asemenea, CNPR va trebui să elaboreze şi să transmită situaţiile financiare separate către ANCOM, pe baza unui sistem de evidenţă contabilă separată dezvoltat īn cadrul contabilităţii interne de gestiune.
 
Autoritatea a desemnat din oficiu furnizorul de serviciu universal īntrucāt, īn urma anunţului de intenţie publicat īn luna septembrie 2013, nicio companie nu a depus o cerere care să īndeplinească condiţiile de formă, dar şi de eligibilitate pentru a fi desemnată ca furnizor de serviciu universal īn domeniul serviciilor poştale.
Avānd īn vedere necesitatea asigurării serviciului universal pentru toţi cetăţenii Romāniei prin furnizarea unor servicii minime, la un anumit nivel de calitate, ANCOM a analizat capacitatea furnizorilor de servicii poştale autorizaţi īn Romānia de a respecta obligaţiile ce revin furnizorului de serviciu universal īn vederea desemnării din oficiu a unuia dintre aceştia.

Autoritatea a constatat astfel că CNPR este singurul furnizor de servicii poştale care poate asigura respectarea obligaţiilor din sfera serviciului universal, dat fiind că deţine un număr de peste 5.700 puncte de acces/contact deservite de personal, aproximativ 60% din totalul celor existente pe teritoriul Romāniei, fiind totodată īn măsură să susţină un nivel uniform al tarifelor pe īntreg teritoriul ţării. Īn plus, īn timp ce activitatea celorlalţi furnizori este concentrată cu precădere īn zona urbană, CNPR asigură acoperirea īntregului teritoriu al ţării, inclusiv a zonelor rurale slab populate sau aflate īn condiţii excepţionale din punct de vedere geografic, peste 86% din totalul punctelor de acces/contact ale CNPR fiind īn mediul rural.