Media

Consultare publica privind serviciul universal in domeniul serviciilor postale

07.06.2018

ANCOM supune astăzi consultării publice un chestionar privind implementarea serviciului universal īn domeniul serviciilor poștale. „Fiecare cetățean are dreptul de a beneficia permanent de servicii poştale la un anumit nivel de calitate, īn orice punct de pe teritoriul Romāniei, la tarife accesibile – acesta este pe scurt serviciul universal. Īn ultimii ani, atāt la nivel internațional, cāt și național, serviciile poștale s-au diversificat nu doar ca urmare a apariției unor servicii inovative oferite de furnizori, ci și ca rezultat al modificării comportamentului de consum al utilizatorilor odată cu dezvoltarea comerțului electronic și al digitalizării. Īn acest context, ne dorim să aflăm opinia reprezentanților industriei de profil cu privire la furnizarea serviciului universal pentru ca demersurile Autorității să fie īn concordanță cu necesitățile pieței romānești, dar și cu așteptările cetățenilor”, a declarat Sorin Grindeanu, Președintele ANCOM.

Opiniile exprimate cu ocazia acestei consultări vor servi la fundamentarea deciziilor ANCOM privind necesitatea desemnării unuia sau mai multor furnizori de serviciu universal, precum și, īn cazul demarării de către ANCOM a unei proceduri īn acest sens, a stabilirii obligațiilor ce vor fi impuse īn sarcina furnizorului/furnizorilor de serviciu universal.

Consultarea publică

Autoritatea a elaborat un chestionar care se adresează tuturor actorilor activi pe piața serviciilor poștale din Romānia (furnizori de servicii poștale, asociații ale consumatorilor și ale industriei poștale, comercianți online etc.) pentru a afla opinia acestora cu privire la implementarea serviciului universal īncepānd cu anul 2019.

Cei interesați sunt invitați să-și exprime opinia asupra necesității și oportunității desemnării unuia sau a mai multor furnizori de serviciu universal pentru furnizarea unui set minim de servicii din sfera serviciului universal, a perioadei optime pentru care consideră utilă această desemnare, precizānd și care sunt categoriile de servicii pentru care consideră necesară existența unui furnizor desemnat. De asemenea, se pot exprima opinii asupra obligațiilor care ar trebui impuse furnizorului sau furnizorilor de serviciu universal poștal, respectiv asupra frecvenței de livrare impuse pentru localitățile aflate īn cazuri sau īn condiții geografice excepționale, a programului cu publicul pentru fiecare punct de acces și a repartiției acestor puncte de acces īn raport cu populația sau a posibilității asocierii dintre doi sau mai mulți furnizori pentru a realiza acoperirea geografică impusă furnizorului de serviciu universal.

ANCOM invită toate persoanele interesate să transmită răspunsuri la īntrebările din chestionarul publicat pe pagina de internet a ANCOM, aici, pānă cel tārziu la data de 29.06.2018, pe adresa sediului central al ANCOM (Str. Delea Nouă nr.2, sector 3, Bucureşti), direct la registratură sau prin intermediul direcţiilor regionale ale Autorităţii. Observaţiile pot fi transmise şi prin fax la numărul +40 372 845 402 sau prin e-mail pe adresa consultare@ancom.org.ro.

Serviciul universal

Serviciul universal reprezintă instrumentul legislativ prin intermediul căruia este asigurat dreptul fiecărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor poștale incluse īn sfera serviciului universal, la un anumit nivel de calitate, īn orice punct de pe teritoriul Romāniei, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor. Prin urmare, asigurarea furnizării acestor servicii de bază, prin impunerea de obligații specifice īn sarcina unuia sau a mai multor furnizori de servicii poștale, are ca scop facilitarea incluziunii sociale a unor anumite categorii de populație sau a unor zone defavorizate, preponderent rurale, urmare a eșecului pieței de a furniza servicii pe baze comerciale, īn condițiile ce guvernează conceptul de serviciu universal.

Īn prezent, īn Romānia, Compania Națională Poșta Romānă S.A. (denumită īn continuare CNPR) este desemnată ca furnizor de serviciu universal de la data de 1 ianuarie 2014 pānă la data de 31 decembrie 2018, avānd o serie de drepturi și obligații stabilite prin intermediul Deciziei președintelui ANCOM nr. 1158/2013, cu modificările și completările ulterioare. După expirarea acestei perioade, īn vederea asigurării continuității furnizării serviciului universal, este necesară analizarea măsurii īn care este oportună organizarea unei noi proceduri de desemnare ori dacă serviciile din sfera serviciului universal pot fi asigurate prin intermediul mecanismelor concurențiale din piață.

Serviciile incluse īn sfera serviciului universal sunt:

a) colectarea, sortarea, transportul și livrarea trimiterilor poștale interne și internaționale avānd ca obiect trimiteri de corespondență, pachete mici și imprimate, īn greutate de pānă la două kg, inclusiv;

b) colectarea, sortarea, transportul și livrarea coletelor poștale interne și internaționale, īn greutate de pānă la 10 kg, inclusiv;

c) distribuirea coletelor poștale īn greutate de pānă la 20 kg, inclusiv, expediate din afara teritoriului Romāniei către o adresă aflată pe teritoriul acesteia;

d) serviciul de trimitere recomandată avānd ca obiect trimiteri poștale din categoria prevăzută la lit. a);

e) serviciul de trimitere cu valoare declarată avānd ca obiect trimiteri poștale din categoriile prevăzute la lit. a) – c);

f) colectarea, sortarea, transportul și livrarea cecogramelor interne și internaționale.