Comunicate de presă

Cui te adresezi dacă întârzie o comandă online

20.12.2016

Pentru că luna decembrie este o perioadă încărcată atât pentru comercianții online, cât și pentru curieri, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) îi sfătuiește pe utilizatori ca, în cazul întârzierilor la livrarea unor bunuri comandate online, să se adreseze direct comercianților, care au obligația de a se asigura că produsele ajung, în termenul agreat, la clienții lor.
 
Bine de știut
 
  • achiziÈ›ionarea online a unor bunuri reprezintă un contract încheiat prin mijloace de comunicaÈ›ie la distanță între comercianÈ›i È™i persoana care comandă. De regulă, prin acest contract, comercianÈ›ii se angajează față de clienÈ›ii lor să furnizeze produsele comandate într-un anumit termen.
  • expedierea bunurilor achiziÈ›ionate online se face în baza unor contracte de prestări de servicii poÈ™tale dintre comercianÈ›i (expeditori) È™i furnizorii de servicii poÈ™tale (firme de curierat, de exemplu). ÃŽn acest caz, utilizatorii reprezintă o terță parte, respectiv destinatarii coletelor poÈ™tale, fără a avea o relaÈ›ie contractuală cu prestatorii de servicii poÈ™tale, ci doar cu acei comercianÈ›i online de la care au achiziÈ›ionat produsele.
  • dacă livrarea coletelor nu se încadrează în termenul precizat de site-ul de pe care au comandat produsele, utilizatorii se pot adresa comercianÈ›ilor online, care pot verifica stadiul expedierilor È™i îi pot solicita curierului livrarea coletelor.
  • în măsura în care site-ul comerciantului permite acest lucru, utilizatorii sunt sfătuiÈ›i să opteze pentru un serviciu poÈ™tal care le permite verificarea conÈ›inutului coletului la livrare, iar dacă observă eventuale deteriorări, să le semnaleze atât curierului (printr-un document încheiat la recepÈ›ionarea coletului), cât È™i comerciantului sau să refuze primirea coletului. Chiar în lipsa unui astfel de serviciu, este bine ca utilizatorii să procedeze în acelaÈ™i mod dacă observă că ambalajul coletului este deteriorat.
 
Ce, cum ÅŸi unde reclami
 
În cazul în care comerciantul nu a soluționat amiabil reclamația ta referitoare la întârzierea comenzii, te poți adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor care poate verifica în ce măsură comerciantul a respectat legislația referitoare la executarea contractelor și aplica sancțiuni corespunzătoare.
În situația în care conținutul coletului este deteriorat și comerciantul refuză soluționarea amiabilă a sesizării tale, te poți adresa instanței de judecată competente. Chiar în situația în care deteriorarea coletului a survenit pe parcursul livrării coletului, doar instanța de judecată poate aprecia în ce măsură poate fi angajată răspunderea furnizorului de servicii poștale și îl poate obliga pe acesta la plata despăgubirilor aferente prejudiciului suferit în urma deteriorării.
 
Mai multe detalii despre serviciile poștale se găsesc în InfoCentrul ANCOM aici.