Comunicate de presă

Cum se poate anula o cerere de portare a numărului de telefon

 03.06.2019

Ca urmare a sesizărilor primite de ANCOM, Autoritatea aduce īn atenţia utilizatorilor faptul că anularea portării numărului de telefon se face doar de către solicitant, la furnizorul la care a intenționat să se porteze, cel tārziu cu 24 de ore īnainte de momentul inițial stabilit pentru realizarea portării.

Anularea portării
Anularea portării se face printr-o cerere, care trebuie depusă la reprezentanţa operatorului unde a fost solicitată iniţial portarea sau īn cel mai apropiat centru al acestuia. Formularul tip care trebuie completat pentru a iniția anularea portării poate fi obţinut de la furnizorul acceptor (noul furnizor) sau de pe www.portabilitate.ro
Atunci cānd ia decizia de a solicita anularea procesului de portare, este important ca utilizatorul să țină cont de faptul că are la dispoziție o perioadă foarte scurtă. Cererea trebuie depusă cel tārziu cu 24 de ore īnaintea momentului inițial convenit pentru realizarea portării.
Īn cazul īn care cererea de anulare este īnregistrată cu mai puțin de 24 de ore īnainte de momentul inițial convenit pentru realizarea portării, portarea numărului va fi finalizată.
Trebuie precizat că īntreaga perioadă de portare este, de regulă, de 3 zile lucrătoare, iar dacă momentul inițial convenit pentru portare este īntr-o zi de luni, cererea de anulare trebuie depusă īn vinerea anterioară.
 
Numărul provizoriu
Pe parcursul procesului de portare, furnizorul īn reţeaua căruia se doreşte portarea poate asigna utilizatorului un număr de telefon provizoriu, pentru ca acesta să folosească deja noile servicii. Furnizorul acceptor trebuie, īnsă, să asigure și posibilitatea abonatului de a-și porta numărul şi fără un număr provizoriu de telefon.
Dacă acceptă numărul provizoriu, utilizatorul are două opțiuni īn cazul īn care portarea nu se finalizează: să continue relația contractuală cu furnizorul acceptor pe baza numărului provizoriu (adică să aibă un contract și cu acest furnizor) sau să renunțe la numărul provizoriu și implicit la contractul aferent acestuia. La depunerea cererii de portare, furnizorul acceptor are obligația să informeze utilizatorii (de regulă, prin contract) despre aceste opțiuni. 
 
Obligațiile furnizorilor implicaţi īn portare
Operatorii de telefonie trebuie să ofere utilizatorilor, gratuit, toate informațiile legate de procesul de portare prin intermediul serviciului de clienți, pe pagina proprie de internet. Īn același timp, operatorii sunt obligaţi să pună la dispoziția utilizatorilor, īn cadrul oficiilor comerciale, formularele necesare portării, precum și procedura de depunere, de validare şi de anulare a cererii de portare.
 
Sesizările utilizatorilor
Īn primele cinci luni ale acestui an, ANCOM a primit 40 de petiții care au vizat probleme legate de anularea procesului de portare, precum și asignarea unui număr provizoriu.
Pe parcursul anului trecut, ANCOM a primit 568 de sesizări cu privire la procesul de portare, principalele probleme fiind legate de netransmiterea unor mesaje īntre bazele de date ale furnizorilor, refuzul portării și asignarea numerelor provizorii.
O mare parte dintre utilizatorii care s-au adresat ANCOM au solicitat anularea procesului de portare. Trebuie subliniat că ANCOM nu este īn măsură să anuleze un proces de portare, demersurile īn acest sens revenind exclusiv īn responsabilitatea părţilor implicate īn acest proces.
Īn concluzie, ANCOM recomandă utilizatorilor să studieze amănunțit contractele pe care le semnează cu furnizorii de servicii de telefonie, acordānd o atenție sporită documentelor destinate procesului de portare a numerelor de telefon și nu īn ultimul rānd, să ceară de la furnizorul acceptor exemplarele documentelor semnate (cereri de portare, de anulare, contracte etc.) și să le păstreze. 
 
Ce, cum şi unde reclami?
Īn cazul īn care īntāmpină dificultăţi pe parcursul procesului de portare, utilizatorul poate face o sesizare la operatorul acceptor (care este responsabil de realizarea portării), dar se poate adresa și la ANCOM, parcurgānd pașii detaliați aici.
Informații suplimentare cu privire la derularea procesului de portare sunt disponibile pe site-ul www.portabilitate.ro