Comunicate de presă

Cum te protejezi în cazul pierderii unui colet poștal

9.06.2016

Autoritatea Naționala pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) îi sfatuiește pe utilizatorii de servicii poștale care expediaza pe teritoriul României bunuri de valoare (telefoane, aparate foto etc.) sa opteze pentru un serviciu de trimitere cu valoare declarata, chiar daca acesta presupune costuri mai mari de expediere. Declararea valorii coletelor este singura modalitate prin care utilizatorii pot fi despagubiți corespunzator, în raport cu suma declarata,  în caz de pierdere, furt sau distrugere totala/parțiala ori deteriorare a coletului pe parcursul livrarii acestuia catre destinatar.  
Serviciul de trimitere cu valoare declarata
Serviciul de trimitere cu valoare declarata este taxat suplimentar fața de alte tipuri de servicii poștale, cu sume care reprezinta, adesea, un procent din valoarea declarata a bunului expediat. În schimb, el funcționeaza ca o asigurare a întregii valori declarate a coletului în caz de pierdere, furt,  distrugere ori deteriorare, spre deosebire de celelalte tipuri de trimiteri poștale interne care nu fac obiectul unui asemenea serviciu cu valoare declarata, pentru care furnizorii sunt obligați prin lege sa acorde o despagubire ce reprezinta de 10 ori tariful serviciului.
Trebuie reținut ca expedierea coletului prin serviciul ramburs (cu plata contravalorii bunului de catre destinatar la momentul livrarii) nu presupune optarea implicita pentru serviciul cu valoare declarata. Prin urmare, și în cazul acestui tip de serviciu este indicata asigurarea coletului prin alegerea suplimentara a serviciului de trimitere cu valoare declarata.
Atenție! Daca utilizatorul declara o valoare a coletului mai mica decât cea reala, despagubirea va fi calculata în raport cu nivelul valorii declarate.  
Cum funcționeaza
De exemplu, un utilizator care dorește sa vânda cu suma de 500 lei un telefon mobil prin intermediul platformelor online de anunțuri și îl expediaza cumparatorului printr-un serviciu ramburs în valoare de 10 lei, va fi despagubit de curier, în cazul pierderii telefonului pe parcursul expedierii, astfel:
·         în cazul în care nu a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarata -cu suma de 100 lei (de 10 ori taxa de transport);
·         în cazul în care a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarata (platind, de exemplu, o taxa de 1% din valoarea declarata a telefonului) – cu suma de 500 lei (valoarea declarata a telefonului) + 10 lei (taxa de transport), fara însa a-i fi restituita și taxa platita pentru asigurarea telefonului prin serviciul de trimitere cu valoare declarata, adica 5 lei;
·         în cazul în care a optat suplimentar pentru serviciul de trimitere cu valoare declarata (platind, de exemplu, o taxa de 1% din valoarea declarata a telefonului), dar a declarat o valoare mai mica, respectiv 300 lei – cu suma de 300 lei (valoarea declarata a telefonului) + 10 lei (taxa de transport), fara însa a-i fi restituita și taxa platita pentru asigurarea telefonului prin serviciul de trimitere cu valoare declarata, adica 3 lei.
Bine de știut
  • Serviciul cu valoare declarata nu este oferit implicit de furnizor, ci la cererea expeditorului;
  • Furnizorii de servicii poÈ™tale nu au obligaÈ›ia de a oferi acest serviciu, este deci posibil ca unii dintre ei sa nu o faca;
  • Daca furnizorul îți pune la dispoziÈ›ie o aplicaÈ›ie online de completare a documentelor de transport, verifica daca aplicaÈ›ia ofera È™i opÈ›iunea de asigurare a coletului;
  • Verifica daca documentul de transport înmânat de curier la preluarea coletului reflecta cerinÈ›ele/condiÈ›iile de livrare solicitate;
  • Aceste reguli se aplica exclusiv trimiterilor poÈ™tale interne, respectiv acelor trimiteri expediate de pe teritoriul României catre o adresa situata pe acest teritoriu;
  • ÃŽn lipsa unui contract explicit, CondiÈ›iile generale privind furnizarea serviciilor poÈ™tale  de pe site-ul furnizorului de servicii poÈ™tale reprezinta în fapt contractul pe care îl închei cu acesta.
Ce, cum si unde reclami
În caz de pierdere, furt, distrugere (totala sau parțiala) sau deteriorare a bunului expediat, trebuie sa te adresezi mai întâi furnizorului, care are obligația sa îți soluționeze reclamația conform contractului încheiat cu tine sau Conditiilor sale generale privind furnizarea serviciilor poștale, cu respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2013.

 

Daca reclamația nu a fost soluționata amiabil sau nu ai primit un raspuns în maxim 3 luni, te poți adresa ANCOM, cu dovada îndeplinirii procedurii reclamației prealabile, urmând pașii descriși aici. ANCOM nu poate însa stabili cuantumul despagubirilor și nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competențe revenind instanțelor de judecata. 

 

 

 

 

 

 

Ce serviciu postal poți alege în funcție de nevoile tale