Comunicate de presă

Este permisă portarea de pe abonament pe cartelă preplătită

05.05.2016

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare īn Comunicații (ANCOM) subliniază faptul că utilizatorii de telefonie mobilă au dreptul să īși porteze numărul de telefon dintr-o rețea de telefonie īn alta, chiar și atunci cānd portarea implică trecerea de la abonament (īn vechea rețea) la cartelă preplătită (īn noua rețea). Condițiile īn care se realizează portarea sunt stabilite de ANCOM, iar operatorii care refuză portarea unui număr de telefon  invocānd faptul că portarea se poate realiza doar dacă  utilizatorul optează pentru un abonament pot fi sancționați de Autoritate, așa cum s-a īntāmplat īn luna aprilie a acestui an, cānd ANCOM a amendat RCS & RDS.
Cum se realizează portarea
 
Prin serviciul de portabilitate a numerelor de telefonie fixă și mobilă, reglementat de ANCOM, utilizatorii īși pot transfera numărul dintr-o rețea īn alta īn termen de 3 zile lucrătoare de la data transmiterii cererii de portare acceptate atāt de furnizorul acceptor, cāt și de furnizorul donor.
ANCOM reamintește condițiile īn care se realizează procesul de portare a numerelor de telefon:
  • poate fi portat orice număr de telefon, dar numai īn măsura īn care se furnizează același tip de serviciu: fix-fix, mobil-mobil;
  • īn cazul numerelor de telefonie mobilă, orice utilizator are posibilitatea păstrării numărului atunci cānd se transferă de la un operator la altul, indiferent de modalitatea de plată (postpaid sau prepaid), astfel că se poate porta atāt un număr de pe abonament pe cartelă prepaid, cāt și invers;
  • la portarea unui număr pe bază de cartelă preplătită, creditul rămas neutilizat nu va fi transferat īn noua rețea;
  • īn timp ce furnizorul operează portarea, serviciul de telefonie poate fi īntrerupt pentru 3 sau 4 ore, timp īn care utilizatorul nu va putea iniția sau primi telefoane;
  • portarea se poate anula printr-o cerere depusă la reprezentanţa operatorului unde a fost solicitată iniţial portarea, cel mai tārziu cu 24 de ore īnainte de data stabilită pentru realizarea portării.
Nu este vorba de portare și nu se aplică aceleași condiții īn cazul īn care un utilizator dorește schimbarea planului tarifar din abonament īn cartelă īn rețeaua aceluiași furnizor de servicii de telefonie.
 
Măsuri aplicate de ANCOM pentru refuzul portării
Īn luna aprilie a anului 2016, Autoritatea a sancționat RCS & RDS cu amendă contravențională īn cuantum de 10.000 lei pentru că a refuzat portarea īn regim prepaid a unui număr de telefonie mobilă care funcționa pe bază de abonament īntr-o altă rețea. „Īn urma sesizărilor primite de ANCOM, inspectorii Autorității au demarat o acțiune de control și au constatat că operatorul refuză portarea unui număr care funcționase pe bază de abonament īntr-o altă rețea către rețeaua RCS & RDS pe cartelă preplătită, ceea ce reprezintă o īncălcare a drepturilor utilizatorilor și se sancționează contravențional”, a declarat Cristin POPA, Director Executiv ANCOM.
 
Ce, cum şi unde reclami
Īn cazul īn care īntālnești orice dificultăţi pe parcursul procesului de portare, poți face o sesizare la ANCOM, parcurgānd pașii detaliați aici.
 
Statistici portabilitate
Potrivit www.portabilitate.ro, site pus la dispoziția utilizatorilor de către ANCOM, īn luna aprilie 2016 au fost portate īn total 65.173 de numere de telefonie mobilă, dintre care 14.511 īn rețeaua Orange, 31.467 īn rețeaua RCS & RDS, 4.856 īn rețeaua Telekom Romania Mobile Communications, 2.076 īn rețeaua Telekom Romania Communications și 12.260 īn rețeaua Vodafone.
De la lansarea serviciului de portabilitate īn anul 2008 și pānă īn prezent, īn Romānia s-au portat 2.309.371 de numere de telefonie mobilă, reprezentānd aproximativ 80% din totalul de 2.916.001 numere portate.  

Pentru a afla īn ce rețea se află un număr de telefonie din Romānia și dacă acesta a fost portat, utilizatorii pot accesa www.portabilitate.ro. Site-ul oferă totodată detalii cu privire la paşii care trebuie urmaţi pentru a porta un număr de telefon, răspunsuri la īntrebări care apar frecvent īn situaţia portării numerelor, dar şi sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare, pornind de la situaţii reale semnalate Autorității de utilizatori. 

 

 

 

 

 

 

Peste 2.000.000 de numere mobile portate īn Romānia