Comunicate de presă

ÃŽn anul 2012, piaţa serviciilor poştale s-a stabilizat din punctul de vedere al traficului

08.10.2013

 
Raportul de date statistice privind serviciile poştale pentru anul 2012 publicat astăzi de ANCOM arată că piaţa serviciilor poştale s-a stabilizat în această perioadă, traficul poştal total fiind de 523.286.299 de trimiteri poştale, în scădere cu sub un procent faţă de anul 2011. Atât traficul intern, cât şi cel internaţional s-au menţinut aproape de nivelul din 2011, înregistrând scăderi uşoare de 0,59%, respectiv 3,43%.
În anul 2012 au fost procesate în România 523.286.299 de trimiteri poştale (trimiteri de corespondenţă, imprimate, colete etc). Deşi Compania Naţională Poşta Română (CNPR) a continuat şi în anul 2012 să prelucreze cea mai mare parte dintre aceste trimiteri (74,28%), traficul total al acesteia a scăzut faţă de anul 2011 cu 7,17%, în timp ce restul furnizorilor au procesat cu 23,98% mai multe trimiteri faţă de anul anterior.
Aceeaşi situaţie se înregistrează şi la nivelul trimiterilor interne şi internaţionale. Astfel, din numărul total de 493.436.207 trimiteri interne, CNPR a procesat cu 6,85% mai puţine decât în anul 2011, respectiv 367.215.481 de trimiteri, în timp ce numărul de trimiteri interne procesate de furnizorii privaţi a ajuns la 126.220.726 de trimiteri, crescând cu 23,54% faţă de anul 2011.
În 2012 s-au procesat 29.850.092 de trimiteri internaţionale, înregistrându-se o uşoară scădere de 3,42% faţă de anul 2011. Dintre acestea, CNPR a procesat 71,9%. Cota acesteia de piaţă pe segmentul trimiterilor internaţionale a scăzut în anul 2012, cu 12,42%, în timp ce traficul furnizorilor privaţi a fost de 8.388.072 de trimiteri, crescând cu 30,98% faţă de anul 2011.
Din totalul trimiterilor poştale din România în anul 2012, 96,61% au fost trimiteri de corespondenţă, imprimate, pachete mici şi trimiteri de publicitate prin poştă, cu limita maximă de greutate 2 kg (poşta de scrisori). Acest segment s-a menţinut constant faţă de anul 2011, fiind procesate 489.865.918 trimiteri dintre care CNPR a procesat 77,87%.
De asemenea, în anul 2012 au fost colectate şi distribuite 23.943.298 de colete poştale atât interne, cât şi internaţionale, cu 2,81% mai multe decât în anul 2011. Din numărul total de colete, CNPR a procesat 10,52%, următorii zece furnizori de volum mare din acest segment de piaţă au realizat împreună un trafic de 11.379.775 de colete (47,53%), iar restul furnizorilor au realizat un volum de 10.044.990 de colete, reprezentând un procent de 41,95% din traficul total de colete.
În anul 2012 traficul poştal total aferent serviciilor Express a fost de 9.477.083, în scădere cu 30,97% faţă de anul 2011. CNPR şi furnizorii privaţi şi-au împărţit acest segment în mod egal.
Traficul de trimiteri din sfera serviciului universal a scăzut în anul 2012 cu 7,76% faţă de anul 2011, până la 391.117.038 de trimiteri, înregistrându-se scăderi atât la nivel intern, cât şi la nivel internaţional. Pe acest segment, CNPR a procesat majoritatea traficului (85,32%), remarcându-se scăderea atât a traficului acesteia, cât şi a furnizorilor privaţi, faţă de 2011, cu 8,57%, respectiv 2,78%.
Traficul poştal realizat de către furnizorul de serviciu universal, CNPR, ca urmare a drepturilor rezervate de care a beneficiat în anul 2012, a fost de 262.825.024 de trimiteri, reprezentând peste 95% din traficul de corespondenţă din sfera serviciului universal procesat de către acesta în anul respectiv.
Traficul poştal total aferent serviciilor poştale din afara sferei serviciului universal a înregistrat şi în anul 2012 un trend ascendent, astfel că, în urma creşterii cu 28,01% faţă de anul 2011, acesta a atins nivelul de 132.169.261 de trimiteri poştale.
În anul 2012 au fost înregistrate 79.972 de reclamaţii, din care 26.849 s-au dovedit a fi întemeiate. Un număr de 8.161 de reclamaţii au fost soluţionate cu acordare de despăgubiri în valoare de 2.427.462 lei. Raportând traficul general total (523.286.299 de trimiteri poştale) la numărul de reclamaţii, s-a constatat că în anul 2012 a existat o reclamaţie la 6.543 de trimiteri poştale, o reclamaţie întemeiată la 19.490 de trimiteri poştale, o reclamaţie neîntemeiată la 9.850 de trimiteri poştale şi că, în medie, din trei reclamaţii întemeiate, una a fost soluţionată prin acordare de despăgubiri.
Raportul integral privind piaţa serviciilor poştale din România în anul 2012 şi analiza comparativă a traficului poştal pentru perioada 2008 - 2012 pot fi consultate aici.