Media

Ofertele „nelimitate” de telefonie și internet pot avea restricții de utilizare

23.09.2014
 
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare īn Comunicații atrage atenția utilizatorilor care dețin sau achiziționează servicii de telefonie și internet īn cadrul unor oferte prezentate ca avānd beneficii „nelimitate” că operatorii telecom pot impune limite de utilizare a minutelor, SMS-urilor sau datelor prevăzute īn oferte, depășirea acestora putānd conduce la restricționarea accesului la serviciile respective sau chiar la costuri suplimentare.
Este bine ca utilizatorii să știe că ofertele operatorilor telecom promovate ca avānd beneficii „nelimitate” conțin, adesea, restricții sau condiții de utilizare, cu scopul de a preveni fraudele sau utilizarea abuzivă a serviciilor de voce sau date comercializate de furnizori. Operatorii sunt obligați să includă informații despre eventualele restricții aplicabile īn contractele īncheiate cu utilizatorii finali, atāt īn cazul abonamentelor, cāt și īn cazul cartelelor preplătite.
De exemplu, pentru a reduce riscul fraudelor, operatorii pot restricționa sau īntrerupe accesul la serviciul de telefonie īn cazul utilizatorilor care depășesc un consum lunar considerat ca fiind rezonabil, detaliat contractual prin anumite praguri (de exemplu, apeluri lunare de peste 5.000 de minute). De asemenea, operatorii pot limita beneficiile contractuale īn situațiile īn care traficul lunar de voce efectuat īn afara rețelei are valori mult mai mari față de traficul de voce primit din afara rețelei, sau pot reduce vitezele de transfer al datelor după consumarea unei anumite cantități de trafic de date (de exemplu, 5 GB).
Īn plus, pentru a evita utilizarea abuzivă, operatorii pot specifica īn contract faptul că serviciile oferite nu pot fi folosite decāt pentru nevoile proprii ale utilizatorilor și nu pentru testarea de echipamente, recomercializarea serviciului către terți ori folosirea unor sisteme automate pentru expedierea de SMS-uri īn masă, efectuarea de apeluri sau transferul de date cu scopul obținerii de profit īn cadrul unei activități comerciale.
Īn situațiile īn care utilizatorii nu respectă condițiile contractuale, furnizorii pot suspenda sau restricționa serviciile oferite, de exemplu prin blocarea inițierii apelurilor pānă la finalul lunii de facturare (cu excepția apelurilor de urgență), pot rezilia unilateral contractele īn vigoare sau pot aplica penalități ori solicita despăgubiri din partea clienților.
ANCOM īi sfătuiește pe utilizatori să parcurgă cu atenție condițiile contractuale la achiziționarea unor servicii de telefonie și internet cu beneficii nelimitate, pentru a evita astfel de situații generate de necunoașterea restricțiilor de utilizare. Īn cazul īn care constată că operatorul de la care au achiziționat aceste servicii nu i-a informat īn scris cu privire la eventualele restricții aplicabile beneficiilor nelimitate, pot sesiza ANCOM, aici.
 
Secțiunea InfoCentru din pagina de internet ANCOM pune la dispoziția utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicații electronice (telefonie, internet și televiziune) și serviciile poștale, pentru a-i sprijini īn alegerea și folosirea acestor servicii. Informațiile se referă īn principal la īncheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. Īn plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.