Media

Contractul de telefonie, internet sau televiziune - care este perioada minimă contractuală

07.03.2016

 

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare īn Comunicații (ANCOM) reamintește utilizatorilor de servicii de telefonie, internet sau televiziune din Romānia că pot cere furnizorilor și că aceștia au obligația să le pună la dispoziție oferte cu o perioadă minimă contractuală de cel mult 12 luni, utilizatorii avānd de asemenea dreptul de a beneficia de o perioadă contractuală inițială de maximum 24 de luni.  
Potrivit prevederilor legale, furnizorii de servicii de telefonie, internet și televiziune pot stabili o perioadă contractuală minimă, denumită și perioadă contractuală inițială īn cazul contractelor ce au ca obiect furnizarea de servicii de comunicații electronice.
La rāndul lor, utilizatorii sunt protejați de legislația din Romānia prin stabilirea a două praguri pentru perioada contractuală minimă – de 12, respectiv 24 de luni – perioadă īn care nu pot rezilia contractul fără plata unor taxe. Unii furnizori le oferă utilizatorilor opțiunea de a īncheia un contract pe perioadă nedeterminată, la prețuri standard (fără beneficii sau reduceri), avantajul fiind că acest contract poate fi reziliat oricānd, fără plata unor penalități.  
Prin urmare, furnizorii de comunicații din Romānia nu pot īncheia cu utilizatorii contracte cu o durată iniţială mai mare de 24 de luni. Īn cazul persoanelor juridice, durata contractuală minimă se stabilește prin negociere și poate depăși 24 de luni. Totuși, persoanele juridice pot solicita aplicarea regimului de consumator, respectiv oferirea posibilității īncheierii unui contract pentru o perioadă contractuală minimă de pānă la 24 de luni.
Perioada contractuală minimă nu trebuie confundată cu durata totală a contractului. Astfel, după expirarea perioadei contractuale minime, contractul se va derula īn continuare pe o perioadă nedeterminată sau se va prelungi succesiv cu perioade egale cu perioada contractuală minimă, īn funcţie de prevederile concrete ale contractului, dacă abonaţii nu solicită īncetarea acestuia. Īn această situație, renunțarea la contract se face fără plata unor penalități asociate perioadei minime contractuale, pentru că durata minimă inițială a expirat.
Utilizatorii care doresc rezilierea unui contract de servicii de comunicații electronice trebuie să verifice dacă a expirat perioada minimă a contractului, iar, īn caz contrar, care sunt sumele pe care ar trebui să le plătească pentru īncetarea contractului. Acest lucru este valabil și pentru persoanele care doresc să-și porteze numărul de telefon, avānd īn vedere că prin depunerea unei cereri de portare solicită automat și īncetarea contractului cu furnizorul din rețeaua căruia vor să plece.
Stabilirea prin contract a unor sume de bani pe care clientul trebuie să le plătească īn cazul īn care dorește rezilierea contractului īnainte de expirarea perioadei minime contractuale nu este interzisă, dar este reglementată de legislația din domeniul protecției consumatorilor.ANPC este instituția care poate constata existența unor clauze abuzive īn contracte, iar instanța este cea care poate dispune eliminarea lor din contractele aflate īn curs de executare.
Pentru informații suplimentare, cei interesați pot accesa InfoCentrul din pagina de internet a Autorităţii, www.ancom.org.ro, subsecţiunea Contractul pe īnţelesul tău. Utilizatorii pot sesiza ANCOM īn situaţiile īn care contractul de servicii telecom nu conţine nicio precizare referitoare la durata totală sau la durata iniţială a acestuia, menţionează o perioadă minimă contractuală mai mare de 24 de luni sau dacă nu li s-a oferit posibilitatea de a īncheia un contract cu o durată iniţială de cel mult 12 luni, urmānd paşii din secţiunea Sesizează ANCOM.