Printeaza Pagina

Apelurile și SMS-urile internaționale în Spațiul Economic European

Începând cu data de 15 mai 2019, conform unei reglementări europene, tarifele aplicate consumatorilor pentru apelurile efectuate si SMS-urile transmise din România către numere din orice alt stat din Spațiului Economic European - SEE (din care fac parte statele membre ale Uniunii Europene, plus Norvegia, Islanda și Liechtenstein) nu pot depăși 0,19 euro/minut (fara TVA) și 0,06 euro/SMS (fara TVA).

 
Aceste plafoane se aplică doar apelurilor și SMS-urilor către numere din SEE care sunt tarifate în funcție de consumul efectiv, nu și celor incluse în abonamente/(extra)opțiuni. Totuși, după epuizarea minutelor sau SMS-urilor incluse în abonamente/(extra)opțiuni, tarifele aplicabile trebuie să respecte plafoanele reglementate.
 
Tarifele pentru apelurile și SMS-urile catre numere cu tarif special din SEE ar putea depăși valoarea plafoanelor reglementate pentru ca în acest caz tarifele conțin și alte costuri decât cele aferente comunicațiilor (de exemplu, costul serviciului de conținut oferit la respectivul număr).
 
De asemenea, furnizorii pot propune oferte alternative care sa conțină apeluri sau SMS-uri atât în SEE, cât si în afara SEE, la tarife mai ridicate decât plafoanele reglementate pentru SEE. Dacă funizorul tău îți pune la dispoziție astfel de oferte trebuie să optezi în mod explicit pentru acestea, în măsura în care ești interesat. Totodată, ai dreptul să revii, în mod gratuit, la plafoanele reglementate pentru apelurile și SMS-urile către numere din SEE dacă te răzgândești.   
 
Tarifele plafonate se aplica pentru apelurile și SMS-urile din România către alte state membre ale Uniunii Europene, precum și catre Norvegia, Islanda și Liechtenstein, de asemenea, acestea fiind valabile, inclusiv, pentru apelurile și SMS-urile din România catre anumite teritorii europene „îndepartate”, respectiv catre Guyana Franceză, insulele Guadelupa, Martinica, Mayotte, Réunion, Saint-Martin (numai partea insulei care aparține de Franța), Azore, Madeira și Canare, precum și catre insulele Ĺland. Reglementarea europeană se aplica, deocamdată, inclusiv pentru apelurile și SMS-urile din România catre Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, respectiv către Gibraltar.
 
Apelurile și SMS-urile internaționale în interiorul SEE sunt diferite de „Roam like at home” (RLAH). Astfel, în primul caz, utilizatorul efectuează apeluri sau transmite SMS-uri, atunci când se află în statul de unde a achiziționat abonamentul/cartela preplatită, către destinații (numere) din oricare alt stat din SEE. În cazul „Roam like at home” utilizatorul beneficiază de servicii de comunicații electronice atunci când călătorește în alt stat din SEE decât cel din care a achiziționat abonamentul/cartela preplatită.
 
OAREC (Organismului autoritaților europene de reglementare în domeniul comunicațiilor electronice) a realizat un videoclip în care explică diferența între apelurile și SMS-urile internaționale în interiorul SEE și „Roam like at home”.
 
Ce, cum şi unde reclami
 
Dacă furnizorul tău de servicii de telefonie nu își respectă obligația de plafonare a tariferelor în SEE, ANCOM poate lua măsuri. Consultă secţiunea Sesizează ANCOM şi trimite-ne o sesizare.
 
În cazul nerespectării contractului de către furnizor (de exemplu, dacă acesta a facturat convorbirile tale la alt un tarif decât cel menţionat în contract), te poţi adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. În această situaţie, ANCOM poate oferi consiliere şi mediere, neputând însă sancţiona furnizorul.