Printeaza Pagina

Crestere de 8% a veniturilor din servicii postale in 2017

31.10.2018

Conform Raportului de date statistice privind serviciile poștale pentru anul 2017 realizat de ANCOM, veniturile din servicii poștale au crescut cu 8% în 2017, ajungând la 2,8 miliarde de lei, în timp ce traficul poștal total a înregistrat o scădere de 1%. Din cele aproximativ 500 de mii de reclamații depuse în 2017, pentru 32 de mii s-au acordat despăgubiri, în medie de 191 lei/reclamație”, a declarat Eduard Lovin, vicepreședintele ANCOM.

Traficul poștal

Din totalul de 556 de milioane de trimiteri poștale, 94% au fost trimiteri poștale interne (aproximativ 522 de milioane). Restul de 34 de milioane au fost trimiteri poștale internaționale, reprezentând 6% din traficul poștal total. Traficul intern a înregistrat o scădere de 2%, însă traficul internațional a crescut cu 8%.

Poșta de scrisori (444 de milioane de trimiteri) a însemnat 80% din totalul trimiterilor poştale din anul 2017, iar coletele (68 de milioane) au însemnat 12%, restul de 8% fiind alte servicii poştale: trimiteri express (18 milioane), publicitate adresată (17 milioane), mandate poștale (7 milioane), corespondență și imprimate de peste 2 kg (2 milioane).

În ceea ce privește traficul poștal internațional, a crescut cu 12% numărul trimiterilor poștale intrate în țara noastră, cele trimise din România scăzând cu aproape 7%. Tendința este una explicabilă prin popularitatea tot mai mare a comerțului electronic în rândul utilizatorilor români.

În medie, numărul trimiterilor poștale per locuitor a rămas constant în 2017, fiind de 28 de trimiteri/an/locuitor. Infografic disponibil aici.

Valoarea pieței serviciilor poștale

Valoarea totală a pieței serviciilor poștale în anul 2017 a fost de 2,8 miliarde de lei, în creștere anuală cu 8%. Veniturile din trimiterile interne au crescut cu 10%, ajungând la 2 miliarde de lei (71% din totalul veniturilor din piaţă), în timp ce veniturile din trimiterile poștale internaționale au crescut cu 5% până la 0,8 miliarde de lei.

În funcţie de veniturile totale din servicii poştale realizate în anul 2017, liderul pieţei deţine o cotă de piaţă de 22%, principalul competitor 21%, următorul competitor 13%, restul de 44% din venituri fiind împărţite între ceilalţi furnizori.   

Serviciul universal

Traficul generat de serviciile incluse în sfera serviciului universal a scăzut în 2017 cu 23%, până la 179 de milioane de trimiteri (32% din traficul poştal total), din care 154 de milioane au fost trafic intern și 25 de milioane au fost trimiteri poștale internaționale.

Traficul intern inclus în sfera serviciului universal a continuat şi în 2017 declinul înregistrat în anii anteriori, scăzând cu 27%. Această evoluție a fost generată în special de faptul că unii furnizori au scos unele servicii din sfera serviciului universal, astfel că traficul intern neinclus în sfera serviciului universal a crescut cu 15% în 2017.

Compania Naționala Poșta Română (CNPR) a procesat 46 de milioane de trimiteri încadrate în sfera serviciului universal (26% - un sfert din traficul inclus în sfera serviciului universal), din care 26 de milioane au fost trimiteri poștale interne (17% din traficul intern inclus în sfera serviciului universal) și 20 de milioane de trimiteri poștale internaționale (80% din traficul internaţional inclus în sfera serviciului universal).

Reclamații privind serviciile poștale

În anul 2017, furnizorii au raportat primirea a 492 de mii de reclamații privind serviciile poștale, cu 16% mai multe decât în anul anterior. Din totalul reclamațiilor depuse, 98 de mii (20%) au fost declarate de furnizorii de servicii poştale ca fiind întemeiate, iar pentru 32 de mii dintre ele au fost plătite despăgubiri în valoare totală de 6,2 milioane de lei. Astfel, valoarea medie a unei despăgubiri a fost de 191 de lei în anul 2017.

Raportul integral privind piața serviciilor poștale din România în anul 2017 poate fi consultat aici.