Free cookie consent management tool by TermsFeed Actualizare preferințe cookie-uri
Contractul de telefonie pe înțelesul tău

Contractul încheiat în scris

De regulă, contractele încheiate în scris se realizează în cel puţin două exemplare originale. Cere-i furnizorului tău un exemplar şi păstrează-l pe toată perioada sa de valabilitate!
Contractul conţine de regulă mai multe documente: pagina principală, termeni şi condiţii generale, broşuri de tarife. Verifică dacă ai primit tot contractul. În caz contrar, solicită-i agentului de vânzări toate aceste documente.
 
În principiu, contractele pe care furnizorii de telefonie le încheie cu consumatorii sunt contracte de adeziune, fiind redactate în întregime de furnizori. Astfel, în cele mai multe situaţii, nu-l poţi obliga pe operator să modifice contractul, dar poţi alege alt operator al cărui ofertă răspunde mai bine necesităţilor tale.
 
Cere-i furnizorului contractul-cadru!
 
Contractul-cadru este acel contract care conţine prevederi generale aplicabile în relaţia dintre un utilizator şi un furnizor de servicii, indiferent de oferta concretă pentru care optează utilizatorul.
 
Furnizorii de telefonie sunt obligaţi să publice pe site-urile proprii contractul-cadru pe care îl încheie cu utilizatorii, precum şi procedura de soluţionare a reclamaţiilor. De asemenea, sunt obligaţi să-ţi înmâneze o copie a contractului-cadru dacă soliciţi acest lucru.
 
Astfel, nu eşti obligat să semnezi contractul pe loc! Poţi să iei aceste documente acasă sau le poţi consulta direct pe site-urile furnizorilor.
 
CiteÅŸte ce semnezi!
 
Ştii ce conţine contractul tău? Citeşte contractul înainte de a-l semna. Verifică dacă ţi-au fost înmânate toate documentele care alcătuiesc contractul (inclusiv anexele), precum şi procedura de soluţionare a reclamaţiilor.
 
Fii atent mai ales la:
  • perioada minimă a contractului ÅŸi taxele pe care trebuie să le plăteÅŸti dacă renunÅ£i la contract înainte de expirarea acestei perioade;
  • ordinea de consum a minutelor/SMS-urilor/MMS-urilor/ a apelurilor video;
  • perioada de valabilitate a unor extraopÅ£iuni sau a unor bonusuri alocate;
  • dacă există servicii suplimentare care se activează automat odată cu activarea serviciului de telefonie (de exemplu, serviciul de internet pe mobil, serviciul de roaming) ÅŸi tarifele aferente acestor servicii;
  • dacă există taxe pentru servicii adiÅ£ionale (de exemplu, tariful de instalare, taxa de schimbare a cartelei SIM deteriorate, tariful pentru emiterea facturii detaliate);
  • dacă ÅŸi ce restricÅ£ionări ai la utilizarea anumitor servicii/aplicaÅ£ii;
  • cum poÅ£i anunÅ£a o defecÅ£iune ÅŸi în ce termen se remediază;
  • în ce condiÅ£ii se poate suspenda serviciul;
  • la ce despăgubiri ai dreptul dacă furnizorul nu respectă contractul;
  • în ce alte reÅ£ele poÅ£i suna;
  • dacă ai optat pentru portarea numărului de telefon, condiÅ£iile în care se realizează portarea.
 
Atenţie! Dacă prin contractul de portare furnizorul îţi oferă un număr provizoriu ai dreptul de a alege continuarea sau nu a contractului cu numărul provizoriu, dacă procesul de portare nu se finalizează.
Pentru detalii accesează www.portabilitate.ro.
 
Ce trebuie să conţină în mod obligatoriu contractul
 
Potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.111/2011, contractul tău cu furnizorul de servicii de telefonie trebuie să conţină următoarele clauze minime:
  • datele de identificare a furnizorului,
  • descrierea serviciului de telefonie, condiÅ£iile de furnizare ÅŸi utilizare a acestuia, precum ÅŸi a eventualelor servicii care sunt deja activate,
  • promoÅ£iile sau alte beneficii oferite la încheierea contractului,
  • cât timp trebuie să utilizezi un anumit serviciu pentru a beneficia de anumite promoÅ£ii sau avantaje,
  • tarifele aplicabile atât pentru serviciul de telefonie, cât ÅŸi pentru celelalte servicii care fac obiectul contractului, precum ÅŸi valoarea fiecărei taxe menÅ£ionate în contract;
  • tarifele legate de portabilitatea numerelor,
  • modalităţile prin care poÅ£i obÅ£ine informaÅ£ii actualizate privind totalitatea tarifelor practicate de furnizor, modalităţi de plată ÅŸi posibilele diferenÅ£e de costuri datorate modalităţilor de plată,
  • durata contractului, durata contractuală iniÅ£ială, 
  • condiÅ£iile de reînnoire a contractului,
  • condiÅ£iile în care îţi poate fi suspendat serviciul,
  • condiÅ£iile de încetare a furnizării serviciilor ÅŸi a contractului,
  • sumele pe care le datorezi furnizorului la încetarea contractului, inclusiv, dacă este cazul, recuperarea anumitor costuri legate de telefonul contractat (achiziÅ£ionat la încheierea contractului),
  • ce măsuri vor lua furnizorii în cazul apariÅ£iei unor incidente ÅŸi ameninţări referitoare la securitatea sau integritatea reÅ£elei sau serviciilor,
  • ce niveluri de calitate se angajează să-Å£i ofere furnizorul: termenul de conectare iniÅ£ială la reÅ£eaua ÅŸi/sau serviciile oferite de furnizor, termenul de remediere a deranjamentelor, termenul de soluÅ£ionare a reclamaÅ£iilor,
  • modul de măsurare ÅŸi gestionare a traficului pentru evitarea congestionării reÅ£elei ÅŸi cum îţi afectează acest lucru calitatea serviciului,
  • la ce despăgubiri ai dreptul în cazul în care furnizorul nu respectă nivelurile de calitate ÅŸi celelalte clauze asumate prin contract,
  • ce restricÅ£ii îţi impune furnizorul la utilizarea telefonului, precum ÅŸi la accesarea anumitor servicii sau aplicaÅ£ii,
  • condiÅ£iile de acces la 112 – numărul unic pentru apeluri de urgenţă,
  • ce servicii de asistenţă tehnică ÅŸi de relaÅ£ii cu clienÅ£ii îţi oferă furnizorul ÅŸi cum le poÅ£i contacta;
  • opÅ£iunea ta de a-Å£i fi utilizate datele cu caracter personal pentru servicii de informaÅ£ii privind abonaÅ£ii sau de registre ale abonaÅ£ilor,
  • cum se iniÅ£iază procedura de soluÅ£ionare a litigiilor.
Ce, cum ÅŸi unde reclami
 
Dacă furnizorul nu respectă contractul poţi sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor! În această situaţie, ANCOM poate oferi consiliere şi mediere, neputând însă sancţiona furnizorul.
 
ANCOM poate lua măsuri dacă:
  • Å£i se furnizează ÅŸi facturează serviciul de telefonie fără a avea un contract încheiat cu furnizorul,
  • contractul tău nu cuprinde toate clauzele minime menÅ£ionate anterior,
  • furnizorul a modificat contractul fără să te notifice.
Vezi cum ne poţi transmite o sesizare. Consultă secţiunea Sesizează ANCOM!