Contractul încheiat în scris
De regulă, contractele încheiate în scris se realizează în cel puţin două exemplare originale. Cere-i furnizorului tău un exemplar şi păstrează-l pe toată perioada sa de valabilitate!
Contractul conţine de regulă mai multe documente: pagina principală, termeni şi condiţii generale, broşuri de tarife. Verifică dacă ai primit tot contractul. În caz contrar, solicită-i agentului de vânzări toate aceste documente.
Â
În principiu, contractele pe care furnizorii de telefonie le încheie cu consumatorii sunt contracte de adeziune, fiind redactate în întregime de furnizori. Astfel, în cele mai multe situaţii, nu-l poţi obliga pe operator să modifice contractul, dar poţi alege alt operator al cărui ofertă răspunde mai bine necesităţilor tale.
Â
Cere-i furnizorului contractul-cadru!
Â
Contractul-cadru este acel contract care conţine prevederi generale aplicabile în relaţia dintre un utilizator şi un furnizor de servicii, indiferent de oferta concretă pentru care optează utilizatorul.
Â
Furnizorii de telefonie sunt obligaţi să publice pe site-urile proprii contractul-cadru pe care îl încheie cu utilizatorii, precum şi procedura de soluţionare a reclamaţiilor. De asemenea, sunt obligaţi să-ţi înmâneze o copie a contractului-cadru dacă soliciţi acest lucru.
Â
Astfel, nu eşti obligat să semnezi contractul pe loc! Poţi să iei aceste documente acasă sau le poţi consulta direct pe site-urile furnizorilor.
Â
CiteÅŸte ce semnezi!
Â
Ştii ce conţine contractul tău? Citeşte contractul înainte de a-l semna. Verifică dacă ţi-au fost înmânate toate documentele care alcătuiesc contractul (inclusiv anexele), precum şi procedura de soluţionare a reclamaţiilor.
Â
Fii atent mai ales la:
- perioada minimă a contractului şi taxele pe care trebuie să le plăteşti dacă renunţi la contract înainte de expirarea acestei perioade;
- ordinea de consum a minutelor/SMS-urilor/MMS-urilor/ a apelurilor video;
- perioada de valabilitate a unor extraopţiuni sau a unor bonusuri alocate;
- dacă există servicii suplimentare care se activează automat odată cu activarea serviciului de telefonie (de exemplu, serviciul de internet pe mobil, serviciul de roaming) şi tarifele aferente acestor servicii;
- dacă există taxe pentru servicii adiţionale (de exemplu, tariful de instalare, taxa de schimbare a cartelei SIM deteriorate, tariful pentru emiterea facturii detaliate);
- dacă şi ce restricţionări ai la utilizarea anumitor servicii/aplicaţii;
- cum poţi anunţa o defecţiune şi în ce termen se remediază;
- în ce condiţii se poate suspenda serviciul;
- la ce despăgubiri ai dreptul dacă furnizorul nu respectă contractul;
- în ce alte reţele poţi suna;
- dacă ai optat pentru portarea numărului de telefon, condiţiile în care se realizează portarea.
Â
Atenţie! Dacă prin contractul de portare furnizorul îţi oferă un număr provizoriu ai dreptul de a alege continuarea sau nu a contractului cu numărul provizoriu, dacă procesul de portare nu se finalizează.
Pentru detalii accesează www.portabilitate.ro.
Â
Ce trebuie să conţină în mod obligatoriu contractul
Â
Potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.111/2011, contractul tău cu furnizorul de servicii de telefonie trebuie să conţină următoarele clauze minime:
- datele de identificare a furnizorului,
- descrierea serviciului de telefonie, condiţiile de furnizare şi utilizare a acestuia, precum şi a eventualelor servicii care sunt deja activate,
- promoţiile sau alte beneficii oferite la încheierea contractului,
- cât timp trebuie să utilizezi un anumit serviciu pentru a beneficia de anumite promoţii sau avantaje,
- tarifele aplicabile atât pentru serviciul de telefonie, cât şi pentru celelalte servicii care fac obiectul contractului, precum şi valoarea fiecărei taxe menţionate în contract;
- tarifele legate de portabilitatea numerelor,
- modalităţile prin care poţi obţine informaţii actualizate privind totalitatea tarifelor practicate de furnizor, modalităţi de plată şi posibilele diferenţe de costuri datorate modalităţilor de plată,
- durata contractului, durata contractuală iniÅ£ială,Â
- condiţiile de reînnoire a contractului,
- condiţiile în care îţi poate fi suspendat serviciul,
- condiţiile de încetare a furnizării serviciilor şi a contractului,
- sumele pe care le datorezi furnizorului la încetarea contractului, inclusiv, dacă este cazul, recuperarea anumitor costuri legate de telefonul contractat (achiziţionat la încheierea contractului),
- ce măsuri vor lua furnizorii în cazul apariţiei unor incidente şi ameninţări referitoare la securitatea sau integritatea reţelei sau serviciilor,
- ce niveluri de calitate se angajează să-ţi ofere furnizorul: termenul de conectare iniţială la reţeaua şi/sau serviciile oferite de furnizor, termenul de remediere a deranjamentelor, termenul de soluţionare a reclamaţiilor,
- modul de măsurare şi gestionare a traficului pentru evitarea congestionării reţelei şi cum îţi afectează acest lucru calitatea serviciului,
- la ce despăgubiri ai dreptul în cazul în care furnizorul nu respectă nivelurile de calitate şi celelalte clauze asumate prin contract,
- ce restricţii îţi impune furnizorul la utilizarea telefonului, precum şi la accesarea anumitor servicii sau aplicaţii,
- condiţiile de acces la 112 – numărul unic pentru apeluri de urgenţă,
- ce servicii de asistenţă tehnică şi de relaţii cu clienţii îţi oferă furnizorul şi cum le poţi contacta;
- opţiunea ta de a-ţi fi utilizate datele cu caracter personal pentru servicii de informaţii privind abonaţii sau de registre ale abonaţilor,
- cum se iniţiază procedura de soluţionare a litigiilor.
Ce, cum ÅŸi unde reclami
Â
Dacă furnizorul nu respectă contractul poţi sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor! În această situaţie, ANCOM poate oferi consiliere şi mediere, neputând însă sancţiona furnizorul.
Â
ANCOM poate lua măsuri dacă:
- ţi se furnizează şi facturează serviciul de telefonie fără a avea un contract încheiat cu furnizorul,
- contractul tău nu cuprinde toate clauzele minime menţionate anterior,
- furnizorul a modificat contractul fără să te notifice.
Vezi cum ne poţi transmite o sesizare. Consultă secţiunea Sesizează ANCOM!