Industrie

Serviciul universal īn domeniul comunicaţiilor electronice

Dreptul de acces la serviciul universal reprezintă dreptul tuturor utilizatorilor finali de pe teritoriul Romāniei de a beneficia de serviciile incluse īn sfera serviciului universal, la un anumit nivel de calitate, indiferent de localizarea geografică şi la tarife accesibile.

 

Conform Strategiei Naţionale privind implementarea serviciului universal īn domeniul comunicaţiilor electronice aprobată prin ordinul MCSI nr. 461/2009, Autoritatea Naţionala pentru Administrare şi Reglementare īn Comunicaţii (ANCOM) are obligaţia să asigure dreptul de acces la serviciul universal pe īntreg teritoriul Romāniei. ANCOM poate desemna unul sau mai mulţi furnizori de serviciu universal care să presteze unul sau mai multe servicii din sfera serviciului universal, īn anumite zone sau pe īntreg teritoriul Romāniei.

 

Īn vederea implementării noilor obiective stabilite īn strategia naţionala, ANCOM a elaborat proiectul unei noi Decizii privind implementarea serviciului universal īn sectorul comunicaţiilor electronice din Romānia. Proiectul īmpreună cu Expunerea de motive aferentă au fost supuse consultării publice pe site-ul Autoritarii īn data de 18 octombrie 2010, părţile interesate putānd transmite observaţii şi comentarii pānă īn data de 19 noiembrie 2010.

 

Īn urma consultării publice a fost adoptată Decizia preşedintelui ANCOM nr. 7/2011 privind implementarea serviciului universal īn sectorul comunicaţiilor electronice, decizia fiind publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 39 din 17 ianuarie 2011.

 

Prevederile acestei decizii au scopul de a armoniza măsurile īmpuse prin noua Strategie naţionala privind implementarea serviciului universal īn domeniul comunicaţiilor electronice cu modificările aduse cadrului european de reglementare prin transpunerea acestora īn piaţa de comunicaţii electronice din Romānia.

 

§         Asigurarea accesului şi conectării la un punct fix la reţelele publice de telefonie şi a accesului la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului, la nivel de gospodărie.

 

Prevederile Deciziei 7/2011 vizează īnlocuirea măsurii de asigurare a accesului la reţeaua publica de telefonie, la un punct fix, prin intermediul telecentrelor, prevedere stabilită prin Decizia preşedintelui ANRC nr. 1074/2004 privind implementarea serviciului universal īn sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările ulterioare, cu măsura de asigurare a accesului şi conectării la un punct fix la reţelele publice de telefonie şi a accesului la un punct fix la serviciile de telefonie destinate publicului, la nivel de gospodărie.

 

Conform Comunicării Comisiei Europene din 25 septembrie 2008 privind revizuirea periodică a scopului serviciului universal īn comunicaţii electronice, termenul de „acces la punct fix” se referă la reşedinţa utilizatorului (acolo unde mai mulţi membri ai unei gospodării pot folosi īn comun o conexiune), şi nu la obligaţia operatorului de a utiliza o anumita tehnologie fixă, astfel īncāt nu se impune nicio constrāngere īn ceea ce priveşte mijloacele tehnice – fie ele fixe sau mobile – prin care conexiunea este furnizată.

 

Aşadar, serviciile de acces furnizate prin intermediul unei reţele PSTN (linii analogice, trunchiuri digitale sau linii de tip ISDN), serviciile de acces de tip „homezone” furnizate de operatorii de reţele publice mobile şi serviciile de acces de tip VoIP gestionat (furnizate īn general prin intermediul conexiunilor de acces īn bandă largă) sunt toate servicii de acces la un punct fix la o reţea publică de telefonie datorita caracteristicilor funcţionale echivalente. De asemenea, din analiză de piaţa efectuată, a reieşit că, īn ceea ce priveşte nivelul tarifelor percepute utilizatorilor finali, serviciile menţionate anterior sunt substituibile, tarifele serviciilor de acces de tip „homezone” sau de tip VoIP gestionat fiind, īn general, inferioare celor oferite prin intermediul reţelelor clasice PSTN.

 

Avānd īn vedere cele de mai sus şi luānd īn considerare comentariile primite de ANCOM īn urma consultării publice privind modalităţile de implementare a serviciului universal īn domeniul comunicaţiilor electronice din Romānia, se poate concluziona că serviciile de tip „homezone” asigura posibilitatea de a iniţia şi de a primi apeluri locale, naţionale şi internaţionale, comunicaţii prin fax şi comunicaţii de date la o rată de transfer suficientă pentru a permite accesul funcţional la internet.

 

Totodată, avānd īn vedere dezvoltarea pieţei de comunicaţii electronice din ultimii ani, creşterea nevoilor utilizatorilor finali īn ceea ce priveşte serviciul de acces la internet īn contextul necesitaţii primirii sau transmiterii unui volum de date din ce īn ce mai ridicat, precum şi a unor servicii de conţinut din ce īn ce mai complexe, dar şi comentariile primite din partea industriei şi a utilizatorilor finali īn perioada consultării publice, Autoritatea a stabilit prin Decizia 7/2011 că „accesul funcţional la internet” să fie definit ca acel serviciu de acces la internet care permite o viteză maximă de transfer a datelor „best effort” pentru descărcare (download) de cel puţin 144 kbp/s. De altfel, această viteză se află la limită minimă a serviciilor ce pot fi considerate ca servicii de acces la internet īn banda largă, permiţānd īn acelaşi timp, utilizarea unor aplicaţii minime de acces la internet.

 

§         Accesul la telefoanele publice cu plată

 

ANCOM consideră că principală cauză care stă la bază gradului foarte mic de utilizare al telefoanelor publice cu plată este īnlocuirea acestor servicii cu cele de telefonie la puncte mobile. Īn prezent, există o multitudine de moduri, mult mai accesibile atāt din punctul de vedere al tarifelor, cāt şi din punctul de vedere al posibilităţii de acces la aparatul telefonic, de a utiliza serviciile de telefonie, printre acestea numărāndu-se cartelele preplătite pentru accesul la serviciile de telefonie la puncte mobile, dar şi ofertele pe bază de abonamente la astfel de servicii care includ echipamente terminale gratuite. Din această perspectivă, īn mod evident, avānd īn vedere rata de penetrare a serviciilor de telefonie la puncte mobile la sfārşitul anului 2009, de 118,2%, acestea sunt mult mai utilizate şi mai uşor accesibile utilizatorilor decāt telefoanele publice cu plată.

 

Decizia 7/2011 introduce condiţiile prin care se va putea asigura accesul la telefoanele publice cu plată prin intermediul mecanismelor de serviciu universal, şi anume, īn acele zone īn care solicitările nu pot fi satisfăcute īn condiţii comerciale, precum şi īn locaţiile īn care serviciile de telefonie la puncte mobile nu pot fi utilizate (ex. spitale, penitenciare) sau, din contra, reţelele publice mobile sunt suprasolicitate (ex. gări, aeroporturi).

 

Solicitarea pentru instalarea unui telefon public cu plată poate fi transmisă ANCOM de autorităţile administraţiei publice locale ale municipiilor, oraşelor şi comunelor. Autoritatea publică locală trebuie să se angajeze să īndeplinească, īn mod cumulativ, următoarele condiţii:

- să asigure cu titlu gratuit folosinţa unei locaţii adecvate instalării şi funcţionarii īn condiţii corespunzătoare a telefonului public cu plată (inclusiv asigurarea alimentarii cu energie electrica a locaţiei şi/sau asigurarea locaţiei necesare instalării antenei, dacă este cazul);

- să suporte cheltuielile de īntreţinere a locaţiei (energie electrică, salubritate etc.);

- īn locaţia pusa la dispoziţie, să asigure posibilitatea utilizatorilor finali de a efectua apeluri permanent (24 h/zi, 7 zile/săptămāna).

 

Dacă sunt īndeplinite cerinţele menţionate mai sus, ANCOM va evalua oportunitatea desemnării unui furnizor de serviciu universal pentru a asigura accesul la telefoanele publice cu plata, prin prisma īndeplinirii următoarelor condiţii:

- nu este instalat niciun telefon public cu plată pe o rază de 1.000 m, īn cazul localităţilor urbane;

- nu este instalat niciun telefon public cu plată, īn cazul localităţilor rurale sau, īn cazul localităţilor rurale cu mai mult de 1.000 de locuitori, este instalat un singur telefon public cu plată.

 

§         Asigurarea serviciului de informaţii privind abonaţii şi punerea la dispoziţie a registrelor abonaţilor

 

Īn urma retragerii companiilor Infoclick şi Newsphone Hellas, reprezentată īn Romānia prin Newsphone Hellas S.A. Atena Grecia Sucursala Bucureşti, a calităţii de furnizori de serviciu universal desemnaţi īn vederea punerii la dispoziţia utilizatorilor finali a unui serviciu de informaţii privind abonaţii şi, respectiv, a unui registru al abonaţilor īn formă electronică, ANCOM va analiza dacă piaţa, prin mecanisme proprii, poate asigura furnizarea unui serviciu de informaţii privind abonaţii pentru toţi utilizatorii finali conectaţi la o reţea publică de telefonie, indiferent de tipul reţelei şi de tehnologia utilizată, inclusiv a utilizatorilor de telefoane publice cu plată, şi, respectiv, dacă este disponibil un registru complet al abonaţilor īn formă tipărită sau electronică.

 

§         Asigurarea de condiţii echivalente de acces la serviciile incluse īn sfera serviciului universal pentru utilizatorii finali cu handicap

 

Decizia 7/2011 include o serie de obligaţii pe care ANCOM le poate impune furnizorilor de serviciu universal desemnaţi pentru a se asigura că utilizatorii finali cu handicap au acces la serviciile incluse īn sfera serviciului universal īn condiţii echivalente celor de care beneficiază ceilalţi utilizatori finali, astfel:

- īn cazul accesului la servicii de telefonie destinate publicului, la un punct fix:

a. transmiterea gratuită, la cerere, a condiţiilor contractuale de prestare a serviciilor, a facturilor simple sau a oricăror materiale promoţionale tipărite cu fonturi mai mari, īn limbaj Braille sau prin poşta electronică īntr-un format care este compatibil cu majoritatea programelor de citire a documentelor;

b. asigurarea accesului facil īn punctele proprii de lucru pentru persoanele cu deficienţe locomotorii;

c. asigurarea accesului prin mesaje scurte scrise sau text-relay la numărul unic pentru apeluri de urgenţă;

d. asigurarea de pachete tarifare speciale pentru persoanele cu deficiente de vorbire sau de auz;

- īn cazul accesului la telefoane publice cu plată - amplasarea telefoanelor publice cu plată īn aşa fel īncāt să fie permanent accesibile persoanelor cu deficienţe locomotorii sau vizuale;

- īn cazul serviciului de informaţii privind abonaţii şi registrul abonaţilor – accesul gratuit la serviciul de informaţii privind abonaţii pentru persoanele care se găsesc īn imposibilitatea de a consultă registrul abonaţilor din cauza deficienţelor de vedere.

 

Măsurile prevăzute mai sus nu sunt limitative, ANCOM putānd stabili īn sarcina furnizorului de serviciu universal, prin decizia de desemnare, şi alte obligaţii prin care să se asigure că utilizatorii finali cu handicap beneficiază de aceeaşi oferta ca şi ceilalţi utilizatori.

 

Īn ceea ce priveşte procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal, ANCOM a decis menţinerea, ca regulă, a procedurii de desemnare prin intermediul licitaţiei publice deschise, īn timp ce perioada concretă de desemnare a furnizorului de serviciu universal va fi stabilită de către ANCOM īn cadrul fiecărei proceduri organizate.