Media

Telefon codat in retea ? Cum procedezi pentru a-l debloca ?

07.09.2017


Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare īn Comunicații (ANCOM) informează utilizatorii că pot solicita deblocarea telefoanelor codate īn rețea, la achiziționarea terminalului sau oricānd după aceea, pe baza facturii fiscale sau a certificatului de garanție al terminalului.

Condițiile standard minime de deblocare a terminalelor codate īn reţelele de comunicaţii mobile au fost stabilite printr-un Cod de conduită, adoptat de principalii operatori de telefonie mobilă din Romānia. Acesta prevede că operatorii decodează gratuit terminalul achiziționat doar īn cazul īn care acesta este cumpărat individual, fără servicii de comunicații electronice. 

Condiții de deblocare

ANCOM precizează īnsă că īn cazul telefoanelor achiziționate īmpreună cu un serviciu de comunicații electronice, īn cadrul unui pachet promoțional sau la un preț preferențial, decodarea presupune plata unui tarif pentru operațiunea de deblocare, indiferent dacă are loc īnainte sau după expirarea perioadei minime contractuale. Valoarea tarifului de decodare este stabilită de fiecare operator īn parte. Īn aceste cazuri, contractele īncheiate de operatori cu utilizatorii trebuie să conțină informații cu privire la faptul că telefonul este codat īn rețea și la condițiile de deblocare a acestuia.  

Conform codului de conduită, deblocarea ar trebui să se realizeze īn maxim 15 zile lucrătoare de la īnregistrarea solicitării.

De asemenea, este specificat īn cod faptul că operatorii vor debloca numai telefoanele care nu au depășit durata medie de utilizare menționată de producător īn certificatul de garanție. Deblocarea terminalelor mai vechi se poate realiza numai īn măsura īn care operatorii dispun de resursele tehnice necesare pentru a face acest lucru.

Ce, cum și unde reclami

Dacă telefonul cumpărat odată cu serviciul de telefonie este blocat īn rețea și nu există īn contract nicio informație despre acest lucru, utilizatorii pot sesiza ANCOM, aici.

Dacă furnizorul nu a respectat condițiile de deblocare menționate īn contract, atunci utilizatorii se pot adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor. 

Bine de reținut!

Deși operatorii de rețele mobile și-au asumat Codul de conduită, documentul nu are valoare de lege. Prin urmare, ANCOM nu poate sancționa un furnizor pentru nerespectarea acestuia.