Comunicate de presă

Traficul poștal continua sa creasca

07.09.2016

 

Potrivit Raportului de date statistice privind serviciile poștale pentru anul 2015 publicat de ANCOM, anul trecut traficul poștal total a continuat tendința de creștere moderata din ultimii ani, depașind valoarea de 657 milioane de trimiteri, cu 5% mai mare decât cea aferenta anului 2014.   

Dinamica traficului poștal

Din traficul postal total de peste 657 de milioane de trimiteri postale, aproape 601 milioane au fost trimiteri postale interne, reprezentând 91,44% din traficul postal total, iar peste 56 de milioane au fost trimiteri postale internationale, reprezentând 8,56% din traficul postal total. Primii zece furnizori de volum mare din întreaga piata au procesat peste 631 de milioane de trimiteri (96,05%), iar restul furnizorilor aproape 26 de milioane de trimiteri (3,95%).

Din cele peste 657 de milioane de trimiteri poștale procesate în anul 2015, 74,04% au fost trimiteri din poșta de scrisori (aproape 487 de milioane), 19,32% colete (aproape 127 de milioane), 1,87% trimiteri Express (peste 12 milioane), restul de aproximativ 5% fiind trimiteri tip publicitate prin poșta (peste 22 milioane), mandate poștale (aproximativ 8 milioane), respectiv corespondența și imprimate de peste 2 kg (peste 1 milion).  

Evoluția comerțului electronic a fost unul dintre factorii care au determinat creșteri ale traficului de colete atât la nivel național (+70,47%, de la 55 de milioane la 94 de milioane), cât și internațional (+395%, de la 6 milioane la 32 de milioane colete).

Per total, numarul de trimiteri internaționale procesate în 2015 a crescut fața de 2014 cu peste 85%, atingând valoarea de 56 de milioane. 

Raportând valorile traficului postal total aferent anului 2015 (657 de milioane de trimiteri poștale) la populatia României, rezulta o medie de 33,75 de trimiteri postale pentru fiecare locuitor, creșterea fiind de aproape 6,30% fața de anul 2014.

Reclamații privind serviciile poștale

În anul 2015 au fost înregistrate 302.236 de reclamații privind serviciile poștale, din care 16% s-au dovedit a fi întemeiate. Un numar de 21.660 de reclamații au fost soluționate cu acordare de despagubiri în valoare totala de 4.730.212 lei. Raportând numarul total de trimiteri poștale la numarul de reclamații primite, se observa ca în anul 2015 a existat o reclamație la 2.175 de trimiteri poștale, o reclamație întemeiata la 13.425 de trimiteri poștale și ca, în medie, din aproximativ opt reclamații întemeiate, trei s-au soluționat prin acordarea de despagubiri.

Valoarea pieței serviciilor poștale

Valoarea totala a pieței serviciilor poștale în anul 2015 a fost de 2,40 miliarde lei, în creștere cu 4,43% fața de anul 2014, primii 10 furnizori din punct de vedere al veniturilor realizate din servicii poștale în anul 2015 realizând aproape 86% din valoarea acestei piețe.

Serviciul universal

Traficul postal aferent serviciilor postale din sfera serviciului universal corespunzator anului 2015 a fost de  peste 277 de milioane de trimiteri postale, reprezentând un procent de 42,21% din traficul total postal. Din traficul postal total din sfera serviciului universal, Compania Naționala Poșta Româna (CNPR) a procesat peste 87 de milioane de trimiteri (31,45%), urmatorii zece furnizori de volum mare din acest segment de piata au realizat un trafic de peste 181 de milioane de trimiteri (65,32%), iar restul furnizorilor 3,23%.

Din traficul postal intern din sfera serviciului universal (aproape 246 de milioane de trimiteri), CNPR a procesat aproape 69 de milioane de trimiteri (28,02%), urmatorii zece furnizori de volum mare au realizat un trafic de peste 171 de milioane de trimiteri (69,75%), iar restul furnizorilor 2,23%. Traficul international de trimiteri din sfera serviciului universal în perioada 2011-2015 a fost caracterizat de cresteri si scaderi alternative, în anul 2015 înregistrându-se o creștere de peste 52%. Din traficul postal international din sfera serviciului universal realizat în anul 2015 ( aproape 32 de milioane), CNPR a procesat peste 18 milioane de trimiteri (58,04%), urmatorii zece furnizori de volum mare din aceasta piata au realizat un trafic de aproape  13  milioane de trimiteri (40,88%), iar restul furnizorilor prezenți pe piața peste 1%.

Raportul integral privind piata serviciilor postale din România în anul 2015 si analiza comparativa a traficului postal pentru perioada 2011 - 2015 pot fi consultate aici.Â