Utilizatori

Frauda si securitatea datelor

Īn prezent, dezvoltarea tehnologica ne permite sa utilizam echipamente din ce īn ce mai sofisticate, care īndeplinesc mai multe funcții. Le folosim pentru a suna și a fi sunați, sa trimitem și sa primim mesaje, sa accesam internetul.  

 

Īn special, smartphone-urile și tabletele īți permit sa accesezi de oriunde e-mail-ul, sa folosești rețele de socializare și o mulțime de aplicații utile sau de divertisment, īnsa tocmai posibilitațile multiple de comunicare te expun unor riscuri crescute de securitate.
 
Īn acest context, te sfatuim sa īți iei cāteva masuri de protecție:
 
  • Nu folosi PIN-ul implicit! Personalizeaza-l și nu-l comunica nimanui!
  • Seteaza o parola pentru ecran
  • Seteaza o perioada minima de inactivitate dupa care terminalul se blocheaza automat.
  • Poți restricționa unele direcții de apelare (de exemplu, apelurile internaționale)
  • Nu modifica restricțiile de securitate configurate de producatorul terminalului
  • Instaleaza un program antivirus bine cunoscut și seteaza-l pentru actualizari și scanari periodice
  • Daca intenționezi sa conectezi terminalul la un computer, asigura-te ca acesta este, de asemenea, protejat cu un program antivirus și firewall
  • Actualizeaza periodic aplicațiile instalate și sistemul de operare
  • Descarca aplicații numai din magazine online oficiale, deținute sau recomandate de producatori, și citește parerile utilizatorilor despre acele aplicații. Unele aplicații par a fi autentice, dar conțin programe ce ar putea permite unui hacker sa acceseze de la distanța smartphone-ul și sa aiba acces la datele personale stocate, sa efectueze apeluri, sa trimita SMS-uri sau sa descarce conținut online fara ca tu sa știi
  • Pentru situația īn care perzi sau īți este furat un smartphone, instaleaza-ți o aplicație de localizare a terminalului. De asemenea, exista aplicații pentru accesul la distanța, care īți permit sa ștergi informațiile stocate īn telefon (cum ar fi fotografiile, lista de contacte etc.).
  • Daca pierzi sau īți este furat telefonul, anunța-ți cīt mai repede posibil operatorul de telefonie pentru a suspenda cartela 
  • Permite descarcarea noilor versiuni de software ale sistemului de operare, īntrucāt acestea pot fi dezvoltate ca sa te protejeze mai bine de viruși sau alte vulnerabilitați de securitate  
  • Īnainte de a arunca telefonul sau de a-l da altcuiva, șterge toate datele personale stocate.
 
 
Poți fi victima unei tentative/acțiuni de frauda și daca ești sunat și ți se solicita, sub diverse pretexte, sa transmiți un SMS/tastezi un cod pe telefon/sa comunici anumite date personale.
 
Desi uneori sunt prezentate ca venind de la operatorul tau de telefonie sau din partea unor companii cunoscute, aceste comunicari sunt de fapt tentative de frauda, īn scopul obtinerii unor cāstiguri nejustificate si sunt initiate de persoane rau intentionate.
 
Pretextul pentru care ți se solicita astfel de operatiuni poate fi:
- cāstigarea unor premii/participarea la anumite promotii;
- verificarea functionarii serviciului de telefonie si a celor conexe;
- verificarea unor plati pe care le-ati efectuat catre operatorul de telefonie. 

Ce se īntāmpla īn realitate?
Cel mai adesea, dānd curs unor asemenea cereri, īncarci sau transferi credit pe cartelele unor persoane necunoscute, care profita de aceasta situatie.
 
Ce poți face?
Īn cazul īn care ai dat deja curs unei solicitari de acest gen, adreseaza-te imediat operatorului tau de telefonie si organelor de politie pentru īnceperea unor investigatii.
 
 
ATENTIE!!! De regula, furnizorul poate bloca numarul de telefon catre care s-a realizat īncarcarea/transferul de credit, dar e posibil ca si suma pierduta sa fie blocata pāna la finalizarea investigatiilor.
 
ANCOM nu poate interveni īn aceste situatii.
 
Pentru mai multe informatii, vezi brosura Fraudele prin telefon.

  
 
 
 
 
 
  
 
 
   
 
Formulare